PENERAPAN PENDEKATAN KETERAMPILAN PROSES UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MAHASISWA PGSD UPP BONE PADA MATA KULIAH KONSEP DASAR IPA II

Muhammad Amran, Adnan, K Adnan,k, St. Asmah St. Asmah

Abstract


This study aims to improve the ability of PGSD UPP Bone students in the basic science basic 2 course using process skill approach. The benefits of the research are: (1) Expected Lecturer has knowledge of the theory of process skill approach which is one of the forms of learning innovation in elementary school. (2) it is expected that the lecturer in the course has a learning theory that can be used as a reference to improve the science learning outcomes. The population of the study was UPP PGSD Bone class 25.C was 19 students. Technique of collecting data of this research is by test, direct interview, observation and field note. Data analysis using descriptive statistical techniques to describe student learning outcomes.

 

The results of the study are as follows; (2) Lecturer still have to maximize in designing lesson plan by using process skill approach, (3) Lecturer must improve competence in using a process skill approach. the improvement of students ability by using approach of process skill because student at the time learn more active in implementation of learning process.

 


Full Text:

PDF

References


Ardhana, Alfianati. 1999. Instrumen Ilmu Sains di Sekolah Dasar. Jakarta: Bima Cipta.

Arikunto Suharsimi, dkk.2006. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta PT Bumi Aksara

Bundu Patta, 2006. Penilaian Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah dalam Pembelajran Sains di Sekolah Dasar. Jakarta Depdiknas. Direktorl Jenderal Pendidikan Tinggi. Direktorat Ketenagaan

Dimyati, Dkk. 1996. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Depdikbud.

Hadiat, dkk. 1996. Metodologi Ilmu Pengetahuan. Bandung: Depdikbud.

Hafid Abdulah, 1996. Studi Kemampuan Guru SD Menerapkan Pendekatan Keterampilan Proses Dalam Pengajaran IPA Kelas V SD Kecamatan Suka Sari Kota Madya Bandung. Bandung: FakultasPendidikan Matematika dan IPA dan Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan.

Haryanto, 2006. Sains untuk Sekolah Dasar kelas IV. Jakarta: Erlangga

Khaeruddin, dkk. 2005. Pembelajaran Sains (IPA) berdasarkan Kurikulum Berbasis Kompetensi. Makassar: State University of Makassar Pres.

Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), 2006. Mata pelajaran IPA untuk Tingkat SD/MI. Jakarta Depdiknas.

Mangunwijaya. 1998. Berbagai pendekatan Proses Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi Aksara.

Miles, M.B & Huberman, Tanpa tahun. Analisis Data Kuantitatif. Terjemahan oleh Tjetjep Rohudi Rihidi. 1992. Jakarta: UI Perss.

Moedjino, dkk. 1991/1992. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan/Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi dan Direktorat Ketenagaan.

Nurkanca, 1986. Evaluasi pendidikan. Surabaya: Usaha Nasional

Purba dan Wartono, 1998. Strategi Belajar Mengajar Pendidikan Sains. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sidharta, Priguna. 1998. Metode Inkuiri Dalam Pembelajaran Sains. Jakarta: Rajawali Pers.

Sumatowa Usman, 2006. Bagaimana Membelajarkan IPA Di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdiknas. Direktorat Jenderal.

Sumardi Yosaphat, dkk. 2007. Konsep Dasar IPA. Jakarta: Universitas Terbuka.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Dipublikasikan Oleh

Program Studi Pendidikan Sekolah Dasar

STKIP Andi Matappa Pangkep

Alamat: Jalan Andi Mauraga No 70 Kabupaten Pangkep-Sulsel

Cp. 08114627656 dan Email: ozzy.fachrozzy15@gmail.com

 

DIKDAS MATAPPA telah terindex oleh:

 

 

Dedicated to:

     

 

  Creative Commons License

DIKDAS MATAPPA is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.