Analisis Penggunaan Microsoft Teams dalam Pembelajaran Daring di SD Muhammadiyah 26 Surabaya

Penulis

  • Sulistiani Sulistiani Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia
  • Deni Adi Putra Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia
  • Fitroh Setyo Putro Pribowo Universitas Muhammadiyah Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.1015

Kata Kunci:

Online, Microsoft Teams, User.

Abstrak

The research objective is to analyze the micro team users in courageous learning, with the research it is hoped that educational institutions can access the Microsoft teams application to implement learning environments at the elementary to tertiary level. This research uses descriptive qualitative research. This research uses qualitative analysis methods with semistructured interview techniques. Based on the results of the questionnaire from the aspects of attention, appreciation and duration of positive responses to the use of the Microsoft team in learning at SD Muhammadiyah 26 Surabaya, while the results of interviews with 2 informants can show that learning using Microsoft Teams is a safe platform to support and facilitate educators and students alike. Virtual via Microsoft Teams. Researchers have suggestions for further learning or for teachers or for schools, namely that educators can use the Microsoft teams in courage-based learning activities, schools need to maximize the use of the Microsoft teams during bold learning so that learning is effective.

Biografi Penulis

Sulistiani Sulistiani, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Surabaya 

 


Deni Adi Putra, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Fitroh Setyo Putro Pribowo, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Surabaya

Referensi

Anjarini, T. (2017). Strategi, Model, Media dan Teknologi pembelajaran di Sekolah Dasar.

ELSE (elementari School Education Journal) Volume 1 Nomor 2B, 140.

Barra Purnama Pradja, A. B. (2019). Analisis Kualitatif penggunaan Microsoft Teams Dalam Pembelajaran Kolaboratif Daring. Fpmipati-Universitas Pgri Semarang, 415-420.

Faradita, M. N. (2018). Penerapan Pembelajaran CLIS dengan Menggunakan Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Pemecahan Masalah. Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 3(2), 133–142.

Fatmawati Nur Hasanah, T. S. (2020). Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19 Padaperguruan Tinggi Keagamaan Islam Negeri(Studi Di IAIN Pekalongan). Indonesian Journal Of Educationalscience (IJES)Volume 03, No 01.

Hamid Darmadi, M. M. (2019). pengantar pendidikan era globalisasi. Bandung: An1mage.

Mu’ti, Y. A. (2020). Efektivitas Pembelajaran Onlinedengan Microsoft Teams Pada Pelajaran Matematika Materi Program Linear. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Volume 1 Issue 2.

Nugroho, W. (2021). Kepuasan Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Menggunakan Microsoft Teams Dan Video Youtube Pada Materi Program Linier. Jurnal THEOREMS (The Original Research Of Mathematics) Vol. 5 No 2.

Pribowo, F. S. (2017). Analisis Kemampuan Guru SD Terhadap Teknologi informasi Dan Komunikasi. Else (Elementary School Education Journal) Volume 1 Nomor 1 Agustus2017 P-ISSN: 2581-1800 E-ISSN: 2597-4122.

Putra, D. A. (2018). Kesetaraan Gender Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Else (Elementary School Education Journal) Volume 2 Nomor 1 Februari 2018 P-Issn: 2581-1800 E-Issn: 2597-4122.

Rahmi Ramadhani, A. W. (2020). Daring, Platform Asesmen untuk Pembelajaran. Medan, Sumatra Utara: Yayasan Kita Menulis.

Rudi Susilana, M. d. (2017). media pembelajaran. bandung: CV WACANA PRIMA.

Saddhono, A. D. (2021). Pembelajaran Bahasa Indonesia Menggunakan Microsoft Office Team 365 Untuk SMA Di Masa Pandemi. Lingua, Vol. 18, No. 1.

Saeroji1, A. (2014). Inovasi Media Pembelajaran Kearsipan Electronikarsip (E-Arsip) Berbasis microsoft Office Access. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 179-185. Vol. IX, No. 2.

Situmorang, A. S. (2020). Microsoft Teams For Education sebagai Media Pembelajaran Interaktif meningkatkan Minat Belajar. Medan: SEPREN: Journal Of Mathematics Education And Appliedvol. 02, No.01, 30-35.

Sugiyono, P. D. (2016). Metode Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Tri Hanung Widiyarso, S. (2021). Efektifitas Penggunaan Microsoft Teams. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan.

Wandah Wibawanto, S. M. (2017). Desain dan Pemrograman Multimedia Pembelajaran Interaktif. Jember: Cerdas Ulet Kreatif.

Yusuf Bilfaqih, d. M. (2015). ESENSI PENGEMBANGAN PEMBELAJARAN DARING.

Jl.Rajawali, G. Elang 6, No 3, Drono, Sardonoharjo, Ngaglik, Sleman Jl. Kaliurang Km.93 Yogyakarta: deepublish.

File Tambahan

Diterbitkan

2021-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check