Implementasi Surat Edaran No. 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar dari Rumah dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19) bagi Guru SD Negeri Kabupaten Pemalang

Penulis

  • Putri Cintya Cipi Universitas PGRI Semarang
  • Suyitno Suyitno Universitas PGRI Semarang
  • Intan Rahmawati Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1139

Kata Kunci:

Covid-19, Elementary School Teacher, Implementation, Study From Home.

Abstrak

Circular No. 15 of 2020 issued by the Ministry of Education and Culture regarding the process of learning from home. The purpose of this study was to determine the extent to which the implementation of distance learning was carried out by elementary school teachers in Pemalang Regency with the Circular of the Minister of Education and Culture No. 15 of 2020. This type of research is descriptive qualitative research with a naturalistic approach. The data collection technique used a questionnaire (questionnaire). The data sources used are answers to questionnaires that have been filled out by 86 public elementary school teachers in Pemalang district. The results of this questionnaire analysis indicate that the teacher has implemented Circular No. 15 of 2020 concerning Guidelines for Organizing Learning From Home in an Emergency Period for the Spread of Corona Virus Disease (Covid-19). With the acquisition of 70%-90% the answers agree and strongly agree on each statement stating that the implementation of home learning is based on the Circular of the Ministry of Education and Culture No. 15 Year 2020. 

Biografi Penulis

Putri Cintya Cipi, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang 

 

Suyitno Suyitno, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang 

 

Intan Rahmawati, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, FIP, Universitas PGRI Semarang 

 

Referensi

Acep Roni Hamdani, A. P. (2020). Efektivitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid- 19 Pada Jenjang Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang,, 2-3.

Arikunto, Suharsimi. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Hilna Putria, L. H. (2020). Analisis Proses Pembelajaran Dalam Jaringan (DARING) Masa Pandemi COVID-19 pada Guru Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 861-872.

Husni Wakhyudin, A. D. (2020). STUDI ANALISIS GURU KELAS DALAM PERENCANAAN PEMBELAJARAN. SEMINAR NASIONAL HASIL PENELITIAN, 481-491.

KBBI online. (2021-05-23, 13:49). Retrieved from https://kbbi.web.id/: https://kbbi.web.id/implementasi.

Kementerian pendidikan dan kebudayaan. 2020. Surat Edaran Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 4 Tahun 2020 Tentang Pelaksanaan Kebijakan Pendidikan Dalam Masa Darurat Penyebaran Coronavirus Disease (Covid-19). Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia. Jakarta.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. 2020. Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 Tentang Pedoman Penyelenggaraan Belajar Dari Rumah Dalam Masa Darurat Penyebaran Corona Virus Disease (Covid-19). Sekretaris Jenderal. Jakarta.

Majid, Abdul. 2014. Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Moleong, Lexy J. 2011. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ridho. 2020. Kendala Pembelajaran Daring Guru SD di Kabupaten Banjarnegara. Yogyakarta: Universitas PGRI Yogyakarta Indonesia.

Sobron A.N, B. R. (2019). Pengaruh Daring Learning terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Prosiding, 1-5.

Sudarsana, I Ketut dkk. 2020. Covid-19: Perspektif Pendidikan. Bali: Yayasan Kita Menulis.

Sugiyono. 2019. Metodologi Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta cv.

Syifa, dkk. 2019. Dampak Penggunaan Gadget terhadap Perkembangan Psikologi pada Anak Sekolah Dasar. Semarang: Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar.

Wakhyudin, Husni dkk. (2020). Studi Analisis Guru Kelas Dalam Perencanaan Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid-19 di SD Pandean Lamper 02 Kota Semarang. Seminar Nasional Hasil Penelitian (SNHP) Lembaga Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat Universitas PGRI Semarang:Semarang, 2 Desember 2020

Diterbitkan

2021-12-28

Terbitan

Bagian

Articles