Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Minat Belajar Matematika Mahasiswa

Penulis

  • Nurdiana Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan, Indonesia
  • Nurkhairunnisa Siregar Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i2.1258

Kata Kunci:

Interest to Learn, Mathematics, Online Learning, Covid-19 Pandemi.

Abstrak

This study aims to see the impact of the Covid-19 pandemic on students' interest in learning mathematics while studying online. This research is included in qualitative research with descriptive method in which the research uses survey techniques with a questionnaire instrument of interest in learning mathematics to collect data on student interest. The data analysis technique used in this research is the flow model which consists of reducing data, presenting data, and drawing conclusions. The results of the study showed that as many as 49.99% of students of the PGMI study program had an interest in learning mathematics in online learning during the Covid-19 pandemic in low grade MI/SD mathematics studies courses. This means that 50.01% of PGMI study program students have no interest in learning mathematics online.

Biografi Penulis

Nurdiana Siregar, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Dosen PGMI, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

Nurkhairunnisa Siregar, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan

Dosen PGMI, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan

Referensi

Alkhaira, S., & Lena, Mai S. (2021). Survei Minat dan Hasil Belajar Siswa Dalam Mengikuti Pembelajaran Semasa New Normal Covid-19 Pada Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Proyeksi, 16 (1), 50-60.

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, Solusi dan Harapan: Pembelajaran Daring Selama Masa Pandemi Covid-19 Oleh Guru Sekolah Dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10 (3), 282–289.

Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2 (1), 208–218.

Budi kuncoro ningsih, S. (2017). Pengaruh Teman Sebaya dan Persepsi Pola Asuh Orang Tua Terhadap Agresivitas Siswa di Sekolah Dasar Gugus Sugarda. Jurnal Sains Sosial dan Humaniora, 1 (2), 85-92. doi:10.30595/jssh.v1i2.1704

Daniyati, N. A. (2015). Hubungan Antara Kemampuan Verbal, Kemampuan Interpersonal, dan Minat Belajar dengan Prestasi Belajar Matematika. Pythagoras: Jurnal Pendidikan Matematika, 10 (1), 50–60.

Jaelani, A., Fauzi, H., Aisah, H., & Zaqiyah, Q. Y. (2020). Penggunaan Media Online dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar PAI di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal IKA: Ikatan Alumni PGSD UNARS, 8 (1), 12-24.

Kurniawan, D. E., & Makin. (2021). Pengaruh Metode Pembelajaran Daring Terhadap Minat Belajar Mahasiswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Education and development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 9 (2), 47-51.

Oktavia, D. N., Sutisnawati, A., dan Maula, L. H. (2020). Analisis Minat Belajar Matematika Berbasis Daring Pada Siswa Sekolah Dasar Di Kelas Rendah. DIKDAS MATAPPA: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 3 (2), http://journal.stkip-andi-matappa.ac.id/index.php/dikdas.

Sarah, C., Karma, I N., & Rosyidah, A. N. K. (2021). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Gugus III Cakranegara. Progres Pendidikan, 2 (1), 13-19.

Sembiring, R. M. (2013). Strategi Pembelajaran Dan Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Teknologi Pendidikan (JTP), 6 (2), 34–44. https://doi.org/10.24114/jtp.v6i2.4996

Susanto, A., (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sutriyani, W. (2020). Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat dan Hasil Belajar Matematika Mahasiswa PGSD Era Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Dasar: Jurnal Tunas Nusantara, 2 (1), 155-165.

Usatnoby, M. C. M., Amsikan, A., & Mamoh, O. (2020). Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Kelas VIII SMP Negeri Nunufafi Tahun Ajaran 2019/2020. MATH-EDU: Jurnal Ilmu Pendidikan Matematika, 5 (2), 59-63.

Widiantika, I., dan Munandar, D.I. (2021). Analisis Minat Belajar Daring Matematika Siswa Komunitas Studygram Kelas VII Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 4 (2). DOI 10.22460/jpmi.v4i2.425-434

Yunitasari, R., dan Hanifa, U. (2020). Pengaruh Pembelajaran Daring terhadap Minat Belajar Siswa pada Masa COVID-19. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 2 (3), 232–243. https://edukatif.org/index.php/.

Diterbitkan

2021-08-23

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check