Hubungan Bimbingan Keluarga terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Inpres 12/79 Cellu II
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i3.1268Kata Kunci:
Family Guidance, Learning Outcomes, Mathematics.Abstrak
The problem in this study is the lack of guidance for students families so that it has an impact on the results of learning mathematics students. This research is a quantitative research with a correlational design that aims to determine wether there is a relationship between family guidance and learning outcomes for V grade students of SD Inpres 12/79 Cellu II. The results showed that there was a significant relationship between family guidance and mathematics learning outcomes for V grade students of SD Inpres 12/79 Cellu II with t-count (5,567) is greater (>) the t-table value (1,697), which means H0 is rejected and H1 is accepted. Based on the analysis of the date above, it can be concluded that family guidance will have an impact on the mindset of students in learning so that it will affect the motivation and learning outcomes of students in the classroom. So, the better the family guidance, the better students learning outcomes will be. From these conlisions,, the impact resulting from this study is know that good family guidance will improve student learning outcomes.Â
Referensi
Alan, Nuari Armiraj (2014). Hubungan Bimbingan Orang Tua Dengan Hasil Universitas Jambi Agustus 2014 Hubungan Bimbingan Orang Tua Dengan Hasil. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Jambi
Jauhar, S., & Nurdin, M. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Problem Solving Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa SD. JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 1(2), 141–149.
Latif, A. (2019). Pengaruh Bimbingan Orangtua Terhadap Hasil Belajar Fikih Siswa Kelas Vii Mts Darul A’mal Metro T.P 2019/2020. Skripsi. Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan Jurusan Pendidikan Agama Islam (PAI). Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
Mulyadi. (2010). Diagnosis Kesulitan belajar dan Bimbingan Terhadap Kesulitan Belajar Khusus. Yogyakarta: Nuha Litera .
Parnata, I. W., Kristiantari, M. G. R., Kt, D. B., & Semara, N. (2014). Hubungan Bimbingan Belajar Orang Tua Dan Konsep Diri Dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sd Gugus V Tampaksiring I. Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha, 2(1).
Runtukahu, T., & Kandou, S. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: AR-Ruzz Media.
Rusman. (2015). Pembelajaran Tematik Terpadu : teori, praktik dan penilaian. Bandung: PT. Rajagrafindo Persada.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran d Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional.
Wirahayu, S. (2020). Hubungan Antara Bimbingan Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Sd Inpres 5/81 Tadang Palie Kecamatan Sibulue Kabupaten Bone. Skripsi, 1–43. Tidak diterbitkan. Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Makassar.
Winkel, w. s, & Hastuti, S. (2013). Bimbingan dan Konseling di Institusi Pendidikan. Yogyakarta: Media Abadi.
Wirawan, I. K. J., Suarjana, I. M., & Renda, N. T. (2018). Hubungan Bimbingan Belajar Orang Tua dan Konsep Diri dengan Hasil Belajar Matematika. Ilmiah Sekolah Dasar, 2(2), 160–169.
Yusuf, M. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif dan Penelitian Gabungan. Jakarta: PT. Fajar Interpratama Mandiri.
Yusuf, S., & Nurihsan, J. (2014). Landasan Bimbingan & Konseling. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.