Hubungan Tingkat Kecerdasan Spiritual dengan Perilaku Kesopanan Siswa Kelas VI
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1346Kata Kunci:
Politeness Behavior, Spiritual Intelligence, Student.Abstrak
The problem in this study is the lack of spiritual intelligence that makes students have impolite behavior. This study is a quantitative study with a correlation design that aims to determine the relationship between the level of spiritual intelligence and the politeness behavior of the sixth graders of SD Cluster III. The results showed that there was a significant relationship between spiritual intelligence and politeness behavior of class VI SD Cluster III students with tcount (11.02) greater (>) ttable value (1.65821) which means H0 is rejected and H1 is accepted. Based on the data analysis, the key to spiritual intelligence will have an impact on student behavior. So, increasing the level of spiritual intelligence of students will have good politeness behavior. From these conclusions, the impact resulting from this study is known that high spiritual intelligence will affect the behavior of students' politeness.
Referensi
Ariska, S. F. (2018). Penanaman Nilai Kesopanan, Kejujuran dan Tanggung Jawab Menggunakan Model Tadzkirah di Sekolah Dasar Kota Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 7 (3), 2715-2723, 1–10.
Esa, N. H. (2020). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Mengembangkan Kecerdasan Emosional dan Spiritual Anak DI MTSN 7 Kediri [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kediri.
Khalashinikov, S., Murtono, & Santoso. (2020). Efektivitas Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Berbasis Penguatan Pendidikan Karakter Untuk Siswa Kelas IV SD. 4 (3)(JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan).
Miftahudin. (2018). Penanaman Sikap Spiritual dan Sosial Peserta Didik pada Kurikulum 2013 SMA Negeri 2 Kebumen [Tesis]. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Purwokerto.
Mufaricha, A. (2018). Pengaruh Kecerdasan Emosional dan Spiritual pada Mata Pelajaran Aqidah Akhlak Terhadap Perilaku Sopan Santun Peserta Didik Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Sidoarjo [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya.
Munasti, C. (2017). Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual dengan Tingkat Kesopanan Siswa di SMP Negeri 6 Banda Aceh [Skripsi]. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Pasaribu, I. K. (2017). Pengaruh Bimbingan Kelompok Terhadap Sopan Santun Siswa Kelas XI MAS PP Irsyadul Islamiyah Tanjung Medan Kabupaten Labuhanbatu Selatan [Skripsi]. Universitas Islam Negeri.
Qonita, N. F. (2019). Dampak Pendidikan Tinggi terhadap Etika Sopan Santun di Kalangan Pejabat. Jurnal Kewarganegaraan 3 (2), 63. 2723-2328.
Rofiah, A. (2013). Pengaruh Keharmonisan Keluarga terhadap Tingkat Kecerdasan Spiritual Anak dI MI Miftahul Huda Kedung Lumpang Jombang [Skripsi]. Universitas Islam Negeri.
Setiadi, K. (2019). Pengaruh Kearifan Lokal dan Kecerdasan Spiritual Terhadap Perilaku Peserta Didik. Jurnal Ilmiah AL. Jauhari (JIAJ), 4 (1). 2541-3430
Setyawan, R. (2015). Hubungan Antara Kecerdasan Spiritual dengan Perkembangan Moral pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta (UMS) [Skripsi]. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (Kesatu). Literasi Media Publishing.
Umar, M. (2018). Hubungan Antara Spiritual Question (SQ) dengan Akhlak Siswa di SMA Darusy Syafa’ah Kotagajah [Skripsi]. Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Metro.
Wahab H.S, A., & Umiarso. (2011). Kepemimpinan Pendidikan dan Kecerdasan Spiritual (1st ed.). Ar-Ruzz Media.
Wardana, D., Sutarjo, A., Novia, A., Hasan, M. U., & Novianti, S. (2018). Redefinisi Kesopanan Pada Anak-Anak Usia Sekolah Dasar di Kota Serang dan Pandeglang. 3 (1) (DIDAKTIS 3: Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar).
Zakaria, M. (2021). Strategi Komunikasi Guru Pendidikan Agama dalam Membentuk Akhlak Mulia Peserta Didik di Madrasah Tsanawiyah. 5 (2) (JIKAP PGSD : Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan).