Analisis Peranan Orang Tua dalam Pendampingan Belajar dari Rumah pada Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Gubug

Penulis

  • Himmatul Ulya Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Eka Sari Setianingsih Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Mila Karmila Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1422

Kata Kunci:

Learning assistance, Obstacles, Online Learning Outcome.

Abstrak

This research aims to find out the role of parents of students of grade IV SDN 1 Gubug in accompanying children learning from home whose implementation appears obstacles so that it has an impact on learning outcomes. This research method is descriptive qualitative research with the main subject being the parents. Based on the results of research analysis whose data collection using interview techniques, observations, questionnaires, and documentation obtained the results that parents of students of grade IV SDN 1 Gubug maximum carry out their role accompanying children to learn from home. The mentoring category is Very Good with a percentage of ˃81%. Learning assistance by parents is: as a learning guide, facilitator, motivator, and creating learning condusivity. Parents have difficulty accompanying learning. The category of constraints is "Low" with a percentage of ≤60% caused by: educational background, economic limitations, time manajemen, lack of material understanding, busy work, and crowds due to the large number of people at home. So that the implementation of mentoring and constraints related to students' online learning outcomes shows 55.6% of students get an average score of 81-90 and the category of learning outcomes is good.

Biografi Penulis

Himmatul Ulya, Universitas PGRI Semarang

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang

Eka Sari Setianingsih, Universitas PGRI Semarang

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang

Mila Karmila, Universitas PGRI Semarang

Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas PGRI Semarang

Referensi

Cahyati, Nika., Rita Kusumah. 2020. “Peran Orang Tua dalam Menerapkan Pembelajaran di Rumah Saat Pandemi Covid-19â€. Jurnal Golden Age. Universitas Hamzanwadi. Vol.4.No.1.

Handayani, Tri., dkk. “Pendampingan Belajar di Rumah Bagi Siswa Sekolah Dasar Terdampak Covid-19â€. ABDIPRAJA: Jurnal Pengabdian Kepada masyarakat. UNTIDAR. Vol.1 No.1.

Karisma, W. T., Dwi P. DH., & Mila K. 2020. “Peran Orangtua dalam Menstimulus Pengelolaan Emosi Anak Usia Diniâ€. PAUDIA. UPGRIS. Vol.9 No.1.

Kemdikbud, 2020. Surat Edaran Nomor 15 Tahun 2020 tentang Pelaksanaan Pendidikan dalam Masa Darurat Covid-19.

Kurniati, E., Alfaeni, D. K. N., & Andriani, F. 2020. Analisis Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5 (1), 241-256.

Lickona, Thomas. 2013. Pendidikan Karakter Panduan Lengkap Mendidik Siswa Menjadi Pintar dan Baik. Bandung: Nusa Media.

Moleong, Lexy J. 2017. Metodologi Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nugroho, A., Santhy H., & Bayu, T. P. 2021. “Kontribusi Orang Tua dalam Pendampingan Belajar Siswa selama Masa Pandemiâ€. JURNAL BASICEDU. Universitas Pahlawan. Vol.5 No.4.

Prasetyaningtyas, Susi. 2020. “Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (BDR) Secara Online Selama Darurat Covid-19 di SMP N 1 Seminâ€. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru. Vol.5 No.1.

Prasetyo. 2018. “Pendampingan Orang Tua dalam Proses Belajar Anak (Studi Deskriptif tentang Tingkat Optimalisasi Pendampingan Orangtua dalam Proses Belajar Anak menurut Persepsi Siswa Kelas X SMKN 1 Nanggulan Tahun Ajaran 2017/2018). Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Santa Dharma.

Ratiwi, R. D., & Woro S. 2020. Peran Orang Tua dalam Pendampingan Pembelajaran Daring Terhadap Perkembangan Kognitif. Seminar Nasional Pascasarjana UNNES.

Rochanah. 2016. Peranan Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat dalam Menunjang Pembelajaran yang Efektif. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 4 (1) 189-204.

Sari, Neneng Yulda., Wisroni. 2020. The Urgency Of Parental Gidance For Youth Education In The Belajar Dari Rumah (BDR) Era. Jurnal PLS. Vol.8 No.3.

Setianingsih, Eka Sari. 2016. “Peranan Bimbingan dan Konseling dalam Memberikan Layanan Bimbingan Belajar di SDâ€. Malih Peddas. Universitas PGRI Semarang. Vol.6 No.1.

Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Valeza, Alsi Rizka. 2017. “Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Anak di Perum Tanjung Raya Permai Kelurahan Pematang Wangi Kecamatan Tanjung Senang Bandar Lampungâ€. Lampung: Jurusan Bimbingan dan Konseling Islam UIN Raden Intan Lampung.

Wardani, Anita., Yulia Ayriza. 2021. “Analisis Kendala Orang Tua dalam Mendampingi Anak Belajar di Rumah pada Masa Pandemi Covid-19â€. Jurnal Obsesi. Vol.5 No.1.

Diterbitkan

2022-03-31

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check