Pengembangan LKPD Berbasis Realistic Mathematics Education untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik

Penulis

  • Sulistianti Siregar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Sapri Sapri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v4i4.1440

Kata Kunci:

Fractions, Mathematical Problem Solving Ability, RME Based Worksheet.

Abstrak

Development research aims to develop a valid, practical and effective Student Worksheet based on Realistic Mathematics Education to improve the mathematical problem solving ability of fourth grade students at the private elementary school of Muhammadiyah 1 Padang Sidempuan. The product developed is Worksheet teaching materials that contain fractional numbers and fractional forms. The development research model used is ADDIE which includes Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation. In this development, the researcher limits the development  to the development stage. The instruments used consist of validity test sheets, practicality sheets and problem solving pretest and posttest questions. The data obtained from the validity, practicality and effectiveness were analyzed using descriptive statistical techniques. Based on the results of  validity test, the RME-based Worksheet to improve problem-solving skills is in the very valid category with  average score of 3.83 while the results  practical test to improve problem-solving skills are in the very practical category with a score of 3.45 and The effectiveness of the   Worksheet  in terms of the pretest and posttest scores of students' learning outcomes obtained  gain value of 0.65 in   medium category with a percentage increase of 65% which means that it meets the effectiveness criteria.  

Biografi Penulis

Sulistianti Siregar, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

PGMI, FITK, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

 

Sapri Sapri, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Referensi

Abdurrahman. (2003). Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Rineka Cipta.

Atika, N., & MZ, Z. A. (2016). Pengembangan LKS berbasis pendekatan RME untuk menumbuh kembangkan kemampuan berpikir kritis matematis siswa. Suska Journal of Mathematics Education, 2(2), 103–110.

Hake, R. R. (1999). Analyzing change/gain scores. Indiana: Indiana University.

Hawa, A. M., & Putra, L. V. (2018). PISA untuk siswa Indonesia. Janacitta, 1(1).

Hidayat, A., & Irawan, I. (2017). Pengembangan Lks Berbasis Rme Dengan Pendekatan Problem Solving Untuk Memfasilitasi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 51–63. https://doi.org/10.31004/cendekia.v1i2.20

Izzati, N., & Dwinata, A. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Realistic Mathematics Education dengan Konteks Kemaritiman untuk Peserta Didik SMA Kelas XI. Jurnal Gantang, 4 (2), 133–142.

Komsiatun, T. A. dan E. (2018). Pengembangan Lks Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education Untuk Meningkatkan Kemampuan Matematis Peserta didik. Aksioma Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah, 7(1), 159.

Lestari, K. E., & Yudhanegara, M. R. (2015). Penelitian pendidikan matematika. Bandung: PT Refika Aditama, 70.

Napitupulu, D. S. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Pada Kisah Nabi Adam AS. TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 243–256.

Napitupulu, D. S. (2019). Proses Pembelajaran Melalui Interaksi Edukatif dalam Pendidikan Islam. Tazkiya, 8(1).

Nurasmi, Y. (2019). Standar Kompetensi Lulusan PERMENDIKBUD 54 TAHUN 2013.

Rohmah, L. M. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Berbasis Gaya Belajar Visual Sebagai Art Therapy Untuk Peserta Didik Penyandang Autisme. UIN Raden Intan Lampung.

Siahaan, T. M. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta didik Berbasis Pendekatan Realistic Mathematics Education. MES: Journal of Mathematics Education and Science Universitas HKBP Nomensen, 5(2).

Sudijono, A. (2010). Pengantar statistik pendidikan. 81.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Suryanto, A. (2010). Evaluasi Pembelajaran di Sd (cetakan ke, p. 33). Universitas Terbuka.

Tastra, G. L. A. K. P. dan I. D. K. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Model ADDIE pada Pembelajaran Bahasa Inggris di SDN 1 Selat. E-Jurnal Edutech Universitas Pendidikan Ganesha, 2 (1), 4.

Widoyoko, E. P. (2009). Evaluasi program pembelajaran. In Yogyakarta: pustaka pelajar (Vol. 238).

Yustina, R. dan. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Materi Dunia Tumbuhan. Jurnal FIP Unri, 3(2), 6.

Diterbitkan

2021-12-28

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check