Analisis Lagu Nasional Sebagai Media Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar

Penulis

  • Lucky Atminias Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ari Widyaningrum Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Eka Sari Setianingsih Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1462

Kata Kunci:

National Song, Character Education, Elementary School.

Abstrak

The purpose of this study was to describe the use of the national anthem as a medium for character education in elementary schools. This research uses descriptive qualitative method. The data analysis technique used was to analyze the data obtained through documentation, observation, interviews, and questionnaires. The results of the study indicate that through the national song as a medium for character education in schools, it can make the character of students better. This is shown from the results of interviews with teachers and school principals who said that the national song can be used as a medium for character education. This statement was strengthened by the results of the distribution of questionnaires to students which showed that 93% stated that the national anthem could be used as character education. The conclusion of this study is that the national anthem is effective as a medium for character education in elementary schools.

Biografi Penulis

Lucky Atminias, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Semarang

Ari Widyaningrum, Universitas PGRI Semarang

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Semarang

Eka Sari Setianingsih, Universitas PGRI Semarang

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas PGRI Semarang

Referensi

Adibatin, A. (2016). Pendidikan Karakter Bangsa Berbasis Strategi Pembelajaran PAKEM Melalui Permainan Cincin di Jempol Tangan (Karya Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar). Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6 (1), 1. https://doi.org/10.24246/j.scholaria.2016.v6.i1.p1-18

Ayuni A. Loebis, R. 2020. Lagu, Kaum Muda dan Budaya Demokrasi. Pustaka: Jurnal Ilmu-Ilmu Budaya, 18 (2), 81. https://doi.org/10.24843/pjiib.2018.v18.i02.p02

Febrianto, R. 2016. Analisis makna dan fungsi lagu pada kesenian. 21. https://eprints.uny.ac.id/44224/1/ SKRIPSI_RENDY FEBRIANTO

Ifadah, M., & Aimah, S. (2012). Keefektifan Lagu sebagai Media Belajar dalam Pengajaran Pronounciation/Pengucapan. Seminar Hasil-Hasil Penelitian-LPPM UNIMUS, 363–370.

Kurniawan, Syamsul.2017.Pendidikan Karakter : Konsepsi & Implementasinya secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi, dan Masyarakat.Yogyakarta:Ar-Ruzz Media.

Lestari, Ami Dewi. M.Yusuf Setiawardana, A. W.2020. “PENDIDIKAN KARAKTER CINTA TANAH AIR MELALUI LAGU NASIONAL DI SDN REJOSARI 02 SEMARANGâ€. Journal of Chemical Information and Modeling.

Moleong, Lexy J. 2011. Metodologi penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muliati, B., & Sari, R. 2018. “Menanamkan Karakter Bangsa Melalui Lagu-Lagu Patriotik Bagi Peserta Didikâ€. 6, 1–11.

Puspitasari, F. B. D. H. 2020. “ PENDIDIKAN KARAKTER MELALUI LAGU DI SEKOLAH DASARâ€. Journal of Chemical Information and Modeling, 1.

Samani, Muchlas dan Harinyanto.2012. Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sari, Dwi Putma. 2016. “Peranan Lagu Nasional Dalam Pembentukan Nilai Karakter Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Di Kecamatan Tugu Kota Semarangâ€. PGSD. Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Semarang.

Sugiyono. 2016. Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Tatilu, T. I. I.,Serwin Shopie., Xaverius B.N Najoan.2018. “Aplikasi Pembelajaran Lagu Nasional dan Daerah untuk Anak Sekolah Dasarâ€.

Witantina, A., Budyartati, S., & Tryanasari, D. 2020. Implementasi pembelajaran lagu nasional pada pembelajaran SBDP di sekolah dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2, 117–121.

Zubaedi. 2011. Desain Pendidikan Karakter : Konsepsi dan Aplikasinya dalam Lembaga Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Diterbitkan

2022-03-31

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check