Analisis Pendidikan Karakter Disiplin pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas IV MI Miftahus Shibyan Kabupaten Jepara

Penulis

  • Fiky Hanaunnadiya Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Anita Chandra Dewi Sagala Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Suyitno Suyitno Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i1.1490

Kata Kunci:

Character Building, Discipline, Online Learning.

Abstrak

The purpose of this research was to analyze how the implementation of discipline character education in online learning for fourth grade students of MI Miftahus Shibyan, Jepara Regency. This study uses a qualitative method with a naturalistic approach with descriptive analysis techniques. The results of the analysis of the implementation of disciplined character education by grade IV students showed good results which referred to 3 aspects, namely aspects of teaching and learning compliance, aspects of discipline compliance, and aspects of obedience to study hours. This is based on the results of the questionnaire 19 parents of students obtained the results of 84.7%, the results of observations by researchers 68.4%, and the results of interviews with classroom teachers who stated that student discipline was only improved by increasing enthusiasm for learning. The undisciplined attitude shown by some students was due to laziness and the limitations of the learning media used. The conclusion is that the implementation of character education by students is done quite well in online learning.

Biografi Penulis

Fiky Hanaunnadiya, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD, Universitas PGRI Semarang

Anita Chandra Dewi Sagala, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

Suyitno Suyitno, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD, Universitas PGRI Semarang

Referensi

Astriani, Y., & Marzuki, I. (2021). Pjj: Digital Transformasi Daring Pada Evaluasi Pendidikan Di Era Pandemi Covid -19. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 17(1), 76–83. Https://Doi.Org/10.31000/Rf.V17i1.4205

Dole, F. E. (2021). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan Pengaruh Pendidikan Karakter Terhadap Kedisiplinan Peserta Didik Di Sekolah Dasar. 3 (6), 3675–3688.

Fathonah, U., & Bukhori, H. A. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Jerman Secara Daring Selama Pandemi Covid-19 Di Sekolah Menengah Atas. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (4), (4), 1152-1160. Doi: Https://Doi.Org/10.31004/Edukatif.V3i4.493

Larasati, E. D. (2017). Pendidikan Karakter Mandiri Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5 (6), 384–390.

Lickona, Thomas. 2012. Character matters: persoalan karakter, bagaimana membantu anak mengembangkan penilaian yang baik, integritas, dan kebajikan penting lainnya (Terjemahan). Jakarta: Bumi Aksara.

Lickona, Thomas. 2013. Pendidikan Karakter: Mendidik Untuk Membentuk Karakter Bagaimana Sekolah Dasar Mengajarkan Sikap Hormat dan Tanggung Jawab. (Alih Bahasa: Juma Abdu Wamaungo). Jakarta: Bumi Aksara.

Ningrum, R. W., Ismaya, E. A., Fajrie, N., & Artikel, S. (2020). Faktor – Faktor Pembentuk Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab Dalam Ekstrakurikuler Pramuka. 2020, 3(1), 105–1117.

Pusat Kurikulum Balitbang Kementerian Pendidikan Nasional. 2010. Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa, Pedoman Sekolah.

Rachmayanti, S. Intan, & Gufron, M. (2019). Analisis Faktor Yang Menghambat Dalam Penanaman Pendidikan Karakter Disiplin Pada Siswa Di Sdn 02 Serut. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 16 (1) (2019).

Rahayu, R. (2016). Peningkatan Karakter Tanggung Jawab Siswa SD. Psychology Applied To Work: An Introduction To Industrial And Organizational Psychology, Tenth Edition Paul, 53 (9), 1689–1699. Http://Repository.Uin-Suska.Ac.Id/7401/3/BAB II.Pdf

Ramadhani, I. R., Fathurohman, I., & Fardani, M. A. (2020). Jurnal Amal Pendidikan. Jurnal Amal Pendidikan, 1 (2), 96–105.

Rangga, K., Saputro, J., Ulya, H., & Fardani, A. (2021). Pengaruh Perhatian Orang Tua Selama Pembelajaran Daring Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sd 2 Karangrowo. X, 1–7.

Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring Di Tengah Wabah Covid-19. Biodik, 6 (2), 109–119. Https://Doi.Org/10.22437/Bio.V6i2.9759

Setiardi, D. (2017). Keluarga Sebagai Sumber Pendidikan Karakter Bagi Anak. Tarbawi : Jurnal Pendidikan Islam, 14 (2). Https://Doi.Org/10.34001/Tarbawi.V14i2.619

Sheldon, S. B & Epstein, J. L. 2002. “Improving Student Behavior And School Discipline with Family and Community Involvementâ€. Education And Urban Society, 35 (1), Hlm. 4-26.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi Pembelajaran Daring Untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sebagai Dampak Diterapkannya Social Distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 5 (1), 31–34. Https://Doi.Org/10.21107/Metalingua.V5i1.7072

Diterbitkan

2022-03-31

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check