Pengembangan Media Pembelajaran Daring “Si Pipa” Berbasis Aplikasi Android pada Pembelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas IV SD

Penulis

  • Aisyah Fatma Anggraeni Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ervina Eka Subekti Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Fine Reffiane Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1575

Kata Kunci:

Android App, Fraction Keywords, Media Development, Online Learning.

Abstrak

This study aims to determine whether the learning media "Si Pipa" is suitable for use as a medium for learning mathematics for grade IV elementary school fraction materials and to determine whether the development of media "Si Pipa" in learning mathematics for grade IV fractions meets the valid value. The type of research applied to this research is research and development (RnD). The samples taken were 20  fourth grade students of SD Negeri 2 Pengkol Jepara using probability sampling technique. The data in this study were obtained through interviews and questionnaires. The results of the assessment from media experts reached an average percentage of 93.23% with the criteria of "very good". The results of the assessment from material experts reached an average percentage of 91.35% with the criteria of "very good". The results of the media acceptance assessment by fourth grade teachers reached a percentage of 94.44% with the criteria of "very good", then the results of field trials from fourth grade students reached an average of 93.68% with the criteria of "very good".

Biografi Penulis

Aisyah Fatma Anggraeni, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD Universitas PGRI Semarang

Ervina Eka Subekti, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Fine Reffiane, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Referensi

Argarini, L., dan Yoyok Y. (2020). Pengembangan Media MoMM Berbasis Android pada Materi Sebagai Media Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(3) 497-507.

Arifianto (2011: 1) T. (2011). Membuat Interface Aplikasi Android Lebih Keren dengan LWUIT. Yogyakarta: ANDI.

Arikunto, Suharsimi. 2010. Manajemen Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariyanti, S.D dan Rahmawati, Ika. 2019. Pengembangan Media Game Happy Chef Berbasis Android Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Membandingkan Pecahan Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 7 (1).

A’yun, N.Q dan Rahmawati, I. 2018. Pengembangan Media Interaktif Si Pintar Berbasis Aplikasi Android Materi KPK Dan FPB Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6 (2).

Batubara, H. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android untuk siswa SD/MI. Banjarmasin: Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah.

Khoiriah, Iswatun. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Materi Bangun Ruang untuk Kelas IV SD/MI. Skripsi. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga.

Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8 (1).

Peraturan Pemerintah Nomor 21 Tahun 2020 tentang Pembatasan Sosial Berskala Besar dalam Rangka Percepatan Penanganan COVID-19.

Peraturan Pemerintah Nomor 74 tahun 2008 tentang Guru.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan (Research & Development/R&D. Bandung: Alfabeta.

Sundayana, R. (2015). Media dan Alat Peraga dalam Pembelajaran Matematika. Bandung: Alfabeta.

Surat Edaran Disdikpora Jepara Nomor 443.2/7474 tentang Antisipasi Penyebaran Coronavirus Disease (COVID-19) pada Satuan Pendidikan Kabupaten Jepara.

Syarifudin, A. S. (2020). Implementasi pembelajaran daring untuk meningkatkan mutu pendidikan sebagai dampak diterapkannya social distancing. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Metalingua, 5 (1), 31-34.

Diterbitkan

2022-07-17

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check