Pengembangan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas II MI Al-Hikmah 1 Sepatan

Penulis

  • Asih Rosnaningsih Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Siti Nur’alfiah Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Ismiatun Nazifah Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia
  • Fakah Hukmah Universitas Muhammadiyah Tangerang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1816

Kata Kunci:

Audio-Visual, Development, English Learning.

Abstrak

This study aims to develop an audio-visual media product in the form of learning videos to improve the quality of learning activities, especially in English subjects in grade II Elementary School. With learning media, the teaching and learning process becomes easier and more interesting, so that students can understand the subject matter easily, the learning efficiency of students can also increase because it is in accordance with the planned learning objectives. This research is a type of Research and Development (R&D) research with the ADDIE model development framework. Based on the results of the questionnaire, a score of 80% was obtained, so it can be concluded that this audio-visual media is ‘very good’ for improving the quality of class II English subjects at MI Al-Hikmah 1 Sepatan.

Biografi Penulis

Asih Rosnaningsih, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Tangerang

Siti Nur’alfiah, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Tangerang

Ismiatun Nazifah, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Tangerang

Fakah Hukmah, Universitas Muhammadiyah Tangerang

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Tangerang

Referensi

Andyani, N., Saddhono, K., & Mujianto, Y. (2017). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksplanasi Dengan Menggunakan Media Audiovisual Pada Siswa Sekolah Menengah Pertama. Basastra, 161-174.

Aridalena, E., & Rikmasari, R. (2015). Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar Islam Terpadu (SDIT) AN-Nadwah Tambun Selatan Kabupaten Bekasi. PEDAGOGIK (JURNAL PENDIDIKAN SEKOLAH DASAR), 22-33.

Ariwibowo, P., & Parmin. (2015). Pengembangan Audio Visual Sistem Sirkulasi Darah yang Berpendekatan Saintifik. Unnes Science Education Journal, 881-888.

Fitria, A. (2014). Pengembangan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.

Fujiyanto, A., Jayadinata, A., & Kurnia, D. (2016). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Antarmakhluk Hidup. Jurnal pena Ilmiah, 841-850.

Mathew, N., & Alidmat, A. (2013). A Study on the Usefulness of Audio-Visual Aids in EFL Classroom: Implications for Effective Instruction. International Journal of Higher Education, 86-92.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur'an, Hadits, Syari'ah dan Tarbiyah, 171-210.

Oktira, Y., Ardipal, & Toruan, J. (2013). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Kemandirian Siswa Belajar Seni Budaya. E-Jurnal Sendratasik FBS Universitas Negeri Padang, 63-72.

Raisa, S., Adlim, A., & Safitri, R. (2017). Respon Peserta Didik Terhadap Pengembangan Media Audio-visual. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 80-85.

Saat, S. (2015). Faktor-Faktor Determinan Dalam Pendidikan (Studi Tentang Makna dan Kedudukannya Dalam Pendidikan). Al-TA'DIB, 1-17.

Anwar, S. (2009). Pemahaman Individu, Observasi, Checklist, Interview,. Kuesioner dan Sosiometri. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2002). Metodologi Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Gay. (1990). Educational Research and Development. USA: American Journal of Research.

Riadi, E. (2016). Statistika Penelitian (Analisis Manual dan IBM SPSS). Edisi 1. Yogyakarta: ANDI.

Richey, C. R., & Klein, D. J. (2007). Design and Development Research Methods, Strategies and Issues, Lawrence Erbaum Associates, Inc.

Setyosari, P. (2015). Metode Penelitian Pendidikan dan pengembangan Edisi ke Empat. Jakarta: Prenada Media Group.

Subagyo, J. (2011). Metode Penelitian Dalam Teori Dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata. (2010). Metode penelitian pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Diterbitkan

2022-07-17

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check