Analisis Materi Bahasa Inggris Sebagai Pendukung Kurikulum Tematik di Kelas V SD 1 Jepang Kabupaten Kudus

Penulis

  • Rieke Dwi Wulandari Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Muhammad Arief Budiman Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Fine Reffiane Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i2.1848

Kata Kunci:

English, Relatedness, Thematic

Abstrak

This study aims to determine whether there is a relationship between the English language material and the thematic learning material and what are the similarities and differences between the English language material and the thematic learning material. This type of research is a qualitative research, the data in the study were obtained through interviews with principals, English teachers, students, parents, observation sheets, and documentation. The results of the research that has been carried out are that English material can support thematic learning of class V. The similarity between English material and class V thematic material lies in the subject or topic where English material and thematic material usually contain vocabulary related to events. as well as daily activities. The difference between English material and thematic material lies in the presentation of the material because the presentation of English material usually only contains an introduction to vocabulary related to simple things in everyday life. While the presentation of material in thematic learning which consists of themes and subthemes is usually presented in detail and is more complex.

Biografi Penulis

Rieke Dwi Wulandari, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD Universitas PGRI Semarang

Muhammad Arief Budiman, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Fine Reffiane, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Referensi

Abdurrohman, dkk. 2019. Implementasi Pembelajaran Tematik Integratif Tema “Aku Dan Kesehatanku†Melalui Pendekatan Saintifik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Budiman, M. A., Untari, M. F. A., & Listyarini, I. 2021. English Learning Practices at SDN Mojoagung 01. Jurnal Pendidikan Bahasa Inggris UNDIKSHA. Vol. 9 No. 2.

Hardani, Helmina. dkk 2020. Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. (H. Abadi (ed.); Issue March. CV. Pustaka Ilmu Group.

Hermawan, dkk. 2020. Konsep Kurikulum Dan Kurikulum Pendidikan Islam. Jurnal MUDARRISUNA Vol. 10 No. 1.

Hidayah, Nurul. 2015. Pembelajaran Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. TERAMPIL Pendidikan dan Pembelajaran Dasar Vol. 2 No. 1.

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Mulyani, Sri. 2021. Pemanfaatan Media Pembelajaran Ict Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas VIII-3 SMP Negeri 9 Tebing Tinggi. SEJ (School Education Journal) Vol. 11 No. 1.

Pahrudin, Dr. Agus, Pratiwi, Dona Dinda. 2019. Pendekatan Saintifik dalam Implementasi Kurikulum 2013 dan Dampaknya terhadap Kualitas Proses dan Hasil Pembelajaran pada MAN di Provinsi Lampung. Lampung: Pustaka Ali Imron.

Ratnadewi, Dwijani. 2016. Pembelajaran Bahasa Inggris Tematik Integratif: Sebuah Alternatif Model Pembelajaran Bahasa Inggris Di SMK. Jurnal Didaktis. Vol. 8 No.2.

Riziqsiwi, F. F., Budiman, M. A., & Reffiane, F. 2021. Analisis Keterkaitan Pembelajaran Bahasa Inggris Sebagai Muatan Lokal Dengan Kurikulum Tematik Kelas IV SD Muhammadiyah 01 Kota Tegal. Wawasan Pendidikan, Vol. 1 No.2.

Saptaningrum, Ernawati & Reffiane, Fine. 2011. Model Pembelajaran Aktif Kreatif Efektif Menyenangkan Melalui Pendekatan Tematik Untuk Pembelajaran Sains Sekolah Dasar. Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar. Volume 1 Nomor 1.

Sidiq, Dr. Umar, Choiri, Dr. Moh Miftachul. 2019. Metode Penelitian Kualitatif Di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.

Siyoto, S., & Sodik, A. 2015. Dasar Metodologi Penelitian (1st ed.). Literasi Media Publishing.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, Nana Syaodih. 2017. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Diterbitkan

2022-07-17

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check