Pengaruh Penggunaan Media Visual Buku AKM Terhadap Hasil Literasi Numerasi Siswa SDIT Al-Hikmah Pangkep Kecamatan Pangkajene Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan

Penulis

  • Mahdawanty Mahdawanty Universitas Islam Makassar
  • Badruddin Kaddas Universitas Islam Makassar
  • Syarifah Nur Fajrin Universitas Islam Makassar
  • Nur Syam Universitas Islam Makassar
  • Sri Hastati Universitas Islam Makassar

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2186

Kata Kunci:

AKM Book, Learning Outcomes, Numeracy Literacy.

Abstrak

The aim of the researcher in this study is to find out whether there is an effect of using the AKM book visual media on the numeracy literacy learning outcomes of SDIT Al-Hikmah Pangkep students, Pangkajene District, Pangkajene Regency and Islands. This research method uses quantitative methods. This type of research is pre-experimental research. The type of experiment used is One Group Pretest-Posttest. This type of research was measured using a pretest which was conducted before being given treatment and a posttest which was conducted after being given treatment. In student learning outcomes, students get a score of -7.743 < 2.160 based on the results of posttest data calculations using independent t-test.

Biografi Penulis

Mahdawanty Mahdawanty, Universitas Islam Makassar

Mahasiswa PGSD Universitas Islam Makassar 

Badruddin Kaddas, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD Universitas Islam Makassar

Syarifah Nur Fajrin, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD Universitas Islam Makassar

Nur Syam, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD Universitas Islam Makassar

Sri Hastati, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD Universitas Islam Makassar

Referensi

A. Purba, Ramen dkk. 2020. Teknologi Pendidikan. Medan: Yayasan Kita Menulis.

A.T.A, Ummyssalam Duludu. 2017. Kurikulum Bahan dan Media Pembelajaran PLS.Yogyakarta: CV BUDI UTAMA.

Budiarti, Wida. 2017. Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Fiqih Kelas VIII MTs Ma’arif NU 7 Purbolinggo Metro Lampung: IAIN Metro.

Esty Aryani Safithry. 2018. Asesmen Teknik Tes dan Nontes purwokerto: CV IRDH

Luh, Ni Satriani. 2021. Kupas Tuntas Soal AKM Numerasi Jawa tengah: PT. New Expanding Management.

Madina, Riski dkk. 2021 Implementasi penggunaan komputer sebagai alternatif media pembelajaran terhadap peningkatan kesiapan tes AKM bagi kelas 5 tingkat SD atau sederajat (Shandy Juniantoro, dkk. Prosiding Seminar Nasional PGMI, (Jawa Tengah: PT. New Expanding Management, 2021.

Maria Fitriah, Komunikasi Pemasaran Melalui Desain Visual Yogyakarta: CV BUDI UTAMA, 2018),

Nurfadhillah, Septy. 2021. Media Pembelajaran. Sukabumi: CV JEJAK.

Ratri, Dian Rahayu. 2021. AKM KELAS jakarta: PT. Bumi Aksara.

Rifa’I, Achmad dan Catharina Tri Anni. 2011. Psikologi Pendidikan Semarang: UPT MKK UNNES.

Slamet, Indah Budiarti. 2021. Super Sukses AKM kelas Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Suardi, Moh. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta; CV. Budi Utama.

supiono, Syafaruddin & Burhanuddin. 2019 Guru, Mari Kita Menulis Penelitian Tindakan Kelas (PTK) (Yogyakarta: CV. Budi Utama.

Teresia, Wahyuni. 2021. Asesmen Nasional Medan: Guepedia

Wikipedia, Penilaian, https//id.m.wikipedia.org/wiki/Penilaian, diakses pada tanggal 9 Februari 2022

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles