Pemberian Reinforcement Sebagai Upaya Mendisiplinkan Siswa Kelas III SD Pada Pembelajaran Daring
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2205Kata Kunci:
Indiscipline, Reinforcement, Role of Teacher.Abstrak
Problems that occur in the learning process will always exist. One of the problems that the authors found was the indiscipline of students in using hand signals. Discipline occurs when students do not obey the applicable rules. So, the teacher needs to apply a method that can overcome the problem of student indiscipline. Student indiscipline can be overcome by using the method of giving rewards. The aim of this research is to see the effect of the reinforcement method on student discipline in online learning. The research method that is used by the researcher is descriptive qualitative. The method of giving reinforcement can be used to discipline students, because the reinforcement can motivate students, so students will tend to repeat the same thing in the future. The suggestions for teachers are that teachers can apply reinforcement consistently so the teacher can see the consistency of changes in students' disciplinary attitudes. The suggestions for other researchers are to apply this method longer, so that this research can be more measurable and the pattern of changes in student behavior is more visible.
Referensi
Aeni, A. N. (2014). Pendidikan Karakter untuk Mahasiswa PGSD. Bandung: UPI Press.
Anggraini, S., Siswanto, J., & Sukamto. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward and Punishment Bagi Siswa SD Negeri Kaliwiru Semarang. Mimbar PGSD Undiksha, 221-229.
Ardiawan, I., & Wiradnyana, I. (2020). Kupas Tuntas Penelitian Tindakan Kelas (Teori, Praktik, dan Publikasinya). Bali: Nilacakra.
Firdaus, E., Gaspersz, S., Purba, S., Muharlisiani, L., & Yusuf, R. (2021). Keterampilan Dasar Guru. Yayasan Kita Menulis.
Hapudin, H. M. (2021). Teori Belajar dan Pembelajaran: Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Kencana.
Husamah, Pantiwati, Y., Restian, A., & Sumarsono, P. (2018). Belajar & Pembelajaran. Malang: UMM Press.
Kumalasari, L., Kusrahmadi, S., & Herwin, H. (2020). Analisis Hubungan Antara Kecerdasan Emosional Dengan Kedisiplinan Siswa Sekolah Dasar. Foundasia, 60-68.
Kurniawati. (2021). Peningkatan Kedisiplinan Melalui Metode Reward and Punishment pada Siswa Kelas 2 SDN Keputran. Foundasia, 9-19.
Makki, M., & Aflahah. (2019). Konsep Dasar Belajar dan Pembelajaran. Pamekasan: Duta Media Publishing.
Masruroh, S., & Dewi, N. (2020). Penerapan Reinforcement dalam Mendisiplinkan Siswa Anak Usia 5-6 Tahun TK Islam Kinasih Kecamatan Pinang Tangerang. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 55-66.
Nadar , W., Maharani, T., & Shartika, S. (2019). Peningkatan Kedisiplinan Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan Token Economy. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam.
Nafisah, U., & Kirana, D. (2021). Penerapan Reward untuk Meningkatkan Sikap Disiplin Anak dalam Belajar. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 14-26.
Nawafil, M. (2018). Cornersrone of Education (Landasan-Landasan Pendidikan). Yogyakarta: Absolute Media.
Pamela, I., Chan, F., Yantoro, Fauzia, V., Susanti, E., Frimals, A., & Rahmat, O. (2019). Keterampilan Guru dalam Mengelola Kelas. Jurnal Pendidikan Dasar, 23-30.
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sembiring, J. B. (2019). Buku Ajar Neonatus, Bayi, Balita, Anak Pra Sekolah.Yogyakarta: Deepublish.
Shofiyati, S. (2012). Hidup Tertib. Jakarta: PT Balai Pustaka.
Suardi, M. (2018). Belajar & Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.
Sumarni, & Sumiati. (2020). Peran Wali Kelas dalam Peningkatan Kedisiplinan Peserta Didik pada Kelas II SDN 02 Kilo, Kecamatan Kilo, Kabupaten Dompu. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Keguruan, 67-74.
Suprihatiningrum, D. (2021). Peran Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa SD Negeri Tanjunganom Banyuurip Kabupaten Purworejo. Jurnal Kajian Kritis Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Dasar, 52-66.
Suzana, Y., & Jayanto, I. (2021). Teori Belajar & Pembelajaran. Batu: Literasi Nusantara.
Tohardi, A. (2019). Pengantar Metodologi Penelitian Sosial + Plus. Pontianak: Tanjungpura University Press.
Warisno. (2021). Strategi Manajemen Pengembangan Mutu Pendidikan Berbasis Akhlak. Batu: Literasi Nusantara.
Wijaya, I., Wijayanti, O., & Muslim, A. (2019). Analisis Pemberian Reward dan Punishment Pada Sikap DIsiplin SD N 01 Sokaraja Tengah. Jurnal Education FKIP UNMA, 84-91.
Zaleha. (2021). Memaksimalkan Peran Guru dalam Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 240-245