Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menulis Permulaan Pada Pembelajaran Daring Kelas I SD Negeri 3 Tamanrejo

Penulis

  • Hesti Mai Wijayanti Universitas PGRI Semarang
  • Mudzanatun Mudzanatun Universitas PGRI Semarang
  • Muhammad Arief Budiman Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2235

Kata Kunci:

Difficulty in Learning to Write, Students, Teacher.

Abstrak

This research aims to find out the causes of student learning difficulties in writing the beginning of class 1 SD N 3 Tamanrejo, Sukorejo District, Kendal Regerency. This research uses qualitative research with online methods. The subjects of this research are class A teacher, class I students and parents. Collect data in this study using interview techniques, tes questions and questionnaires. Data analysis techniques used are data collection, data reduction, data unification and conclusion. Based on the results of the research, it can be concluded that the factors of learning difficulties in students' initial writing skills are not only from the aspect of ownership but the factors of learning difficulties of students can be seen from external factors and internal factors from within students.

Biografi Penulis

Hesti Mai Wijayanti, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD Universitas PGRI Semarang

Mudzanatun Mudzanatun, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Muhammad Arief Budiman, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Referensi

Abbas, Saleh. Pembelajaran Bahasa Indonesia yang Efektif di Sekolah Dasar. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas, 2006.

Abdurrahman, Mulyono. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2010.

Ahmadi, Abu dan Widodo Supriyono. 2004. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta

Dalman, 2015. Keterampilan Menulis. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Denzim, Norman K. dan Yvonna S. Lincoln. 2011. The Sage Handbook of Qualitative Research 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. 2017. Lambang Departemen Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Balai Pustaka.

Djamarah, 2016. Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Hidayah, Nur. Budiman, Muhammad Arief. Cahyadi, Fajar. 2020. Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pecahan. 3 (1): 48-49.

Lestari Ngrengi. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis permulaan Menggunakan Media Gambar Dengan Pendekatan Keterampilan Proses Siswa Kelas 2 SD Malangrejo Kabupaten Sleman.

Moleong, lexy J, 2017. Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.

Rofi’udin, Ahmad & Zuchdi, Darmayati zuchdi. 2002. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Malang: Universitas Negeri Malang.

Susanto, Ahmad. 2014. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.

Tarigan, Henry Guntur. 2017. Keefektifan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Puzzle Gambar Seri Terhadap Siswa Kelas IV Semester 2. SD Negeri Jiken 05 Blora. XXII (2): 84-85.

Usman, Moh. Uzer. 2006. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya Zuldafrial. 2012. Strategi Belajar Mengajar. Surakarta: Yuma Presindo.

Zuchdi, D. dan Budiasih. 1997. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Rendah. Jakarta: Depdikbud RI.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles