Analisis Peran Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Kalicari 01 Semarang Di Masa Pandemi Covid-19

Penulis

  • Nanda Danty Kumalasari Universitas PGRI Semarang
  • Henry Januar Saputra Universitas PGRI Semarang
  • Diana Endah Handayani Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2239

Kata Kunci:

Covid-19, Motivation to learn, Role of Parents.

Abstrak

This study aims to describe the role of parents in the learning motivation of V SD Negeri Kalicari 01 Semarang during the Covid-19 pandemic. This type of research uses a qualitative approach. Sources of data in this study were classroom teachers, parents, and students. The data analysis technique used is the Miles and Huberman Analysis Interactive model. The results showed that the role of parents in the learning motivation of fifth graders at SD Negeri Kalicari 01 Semarang during the Covid-19 pandemic had been going well, it was known from observations made by parents in distributing questionnaires. The role of parents on student learning motivation is to educate, guide, accompany, motivate children to learn well. Based on the results of the research and discussion, it was concluded that the role of parents on the learning motivation of fifth graders at SD Negeri Kalicari 01 Semarang has been carried out well by parents and students.

Biografi Penulis

Nanda Danty Kumalasari, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD Universitas PGRI Semarang

Henry Januar Saputra, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Diana Endah Handayani, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD Universitas PGRI Semarang

Referensi

Cahyati, Nika., dan Rita Kusumah. 2020. Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran di Rumah Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age. 4 (1), 152-159.

Fita Tri Setya. 2020. Peran Orang Tua Dalam Memotivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Daring (Dalam Jaringan) Pada Masa Pandemi Di SD Negeri 02 Karangjambe Kecamatan Padamara Kabupaten Purbalingga.

Fitroturrohmah, Melida., Purwadi, Mira Azizah. 2019. Hubungan Peran Orang Tua Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi SDN Kedung 01 Jepara. Journal of Primary and Children’s Education. 2 (2), 27.

Indonesia, Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional, UU No. 20 Tahun 2003. Jakarta: Sekretariat Negara.

Juliya, Mira., dan Yusuf Tri Herlambang. 2021. Analisis Problematika Pembelajaran Daring dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Genta Mulia. 12 (1), 289.

Kompri, M.Pd.I. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Lilia Kusuma Ningrum. 2019. Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak Di Kelurahan Margorejo 25 Polos Kecamatan Metro Selatan.

Mansyur, R. A. 2020. Dampak Covid-19 Terhadap Dinamika Pembelajaran di Indonesia. Education and Learning Journal, 1 (2), 113.

Moleong, Lexy J. 2016. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Novrinda, Nina Kurniah, Yulidesni. 2017. Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Ditinjau Dari Latar Belakang Pendidikan. Jurnal Potensial. 2 (1), 41.

Rumbewas, S. S., Beatus, M. L., Naftali, M. 2018. Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik di SD Negeri Saribi. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 2 (2), 201-212.

Sardiman, A.M. 2011. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Siti Nur Khalimah. 2020. Peran Orang Tua Dalam Pembelajaran Daring Di MI Darul Ulum Pedurungan Kota Semarang Tahun Pelajaran 2020/2021

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Alfabeta. Bandung.

Wahidin. 2019. Peran Orang Tua Dalam Menumbuhkan Motivasi Belajar Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pancar. 3 (1), 232-245.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles