Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recite, And Review (SQ3R) Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Siswa Kelas III SD Negeri Panaikang Kabupaten Gowa

Penulis

  • Khaerunnisa Khaerunnisa Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Syamsuryani Eka Putri Atjo PGSD-Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nur Zalsha Zasikha PGSD-Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2254

Kata Kunci:

Elementary School, Reading Skills, SQ3R Method.

Abstrak

This study aims to determine the application of the Survey, Question, Read, Recite, And Review (SQ3R) Method to improve the reading skills of grade III students of SD Negeri Panaikang, Gowa Regency. This research is a class action study. This research was carried out in class III of SD Negeri Panaikang Gowa Regency in the even semester of the 2021/2022 academic year. The data analysis techniques carried out are qualitatively and quantitatively. Qualitatively, the data were analyzed from the results of observations of teacher performance and student learning activities. Meanwhile, as qualitative, the data is analyzed from the results of tests carried out at the end of each cycle. The results showed that in the first cycle the teacher's teaching activity was in the sufficient category and in the second cycle increased to a good category. And students' reading skills also improved, in the first cycle it was in the sufficient category and in the second cycle it increased to a good category. From the results of the study, concluded that the application of the Survey, Question, Read, Recite, And Review (SQ3R) Method can improve the reading skills of grade III students of SD Negeri Panaikang, Gowa Regency has been successful.

Biografi Penulis

Khaerunnisa Khaerunnisa, Universitas Negeri Makassar

PGSD FIP-UNM, Penata/IIIc

Syamsuryani Eka Putri Atjo, PGSD-Universitas Negeri Makassar

PGSD FIP-UNM, Dosen Asisten Ahli

Nur Zalsha Zasikha, PGSD-Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD-Universitas Negeri Makassar

Referensi

Anjani, S., Dantes, N., & Artawan, G. (2019). Pengaruh implementasi gerakan literasi sekolah terhadap minat baca dan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas v sd gugus ii kuta utara. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 3 (2), 74-83.

Devianty, R. (2017). Peran bahasa Indonesia dan bahasa Daerah dalam pendidikan karakter. Ijtimaiyah: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1 (2), 79-101.

Franesti, D. (2021). Eksistensi Penggunaan Bahasa Indonesia yang Baku di Kalangan Remaja. FKIP e-Proceeding, 39-50.

Handayani, S. A., Asri, S. A., & Ayuningrum, S. (2020, December). Peningkatan Keterampilan Membaca Pemahaman Dalam Menentukan Gagasan Pokok Menggunakan Metode SQ3R (Survey, Question, Read, Recite, Review). In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara III (pp. 142-147).

Maulana, R. H. (2021, July). Efisiensi Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa. In Prosiding Seminar Nasional PBSI-IV Tahun 2021 Tema: Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Berbasis Digital Guna Mendukung Implementasi Merdeka Belajar (pp. 7-10). FBS Unimed Press.

Parnawi, A. (2020). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Yogyakarta: Deepublish.

Pratiwi, C. P. (2020). Analisis keterampilan membaca permulaan siswa Sekolah Dasar: studi kasus pada siswa kelas 2 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7 (1), 1-8.

Pusat Penelitian Kebijakan. 2021. Meningkatkan Kemampuan Literasi Dasar Siswa Indonesia Berdasarkan Analisis Data PISA 2018. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.

Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Education Journal: Journal Educational Research and Development, 4 (2), 85-96.

Robinson, F. P. (1946). Effective Study (h. 272). New York: Harper and Brother Publisher.

Rofiq, E. A., Sugiarto, A., & Ashfiah, W. (2022). Penerapan Program Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 6 (1), 46-60.

Sugiharti, R. E., Pramintari, R. D., & Destianingsih, I. (2020). Metode SQ3R sebagai Solusi dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 4 (2), 238-247.

Syahfutra, W. (2017). Improving Students’ Reading Comprehension by Using SQ3R Method. Scope: Journal of English Language Teaching, 8(2), 133–140. https://doi.org/10.30998/scope.v2i02.2405

Utama, R., & Turdja’I. (2019). Penerapan Metode Survey, Question, Read, Recall, Recite (SQ3R) Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Prestasi Belajar Bahasa Inggris. DIADIK: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 9 (1), 22–30.

Widiyarto, S. (2017). Pengaruh Metode Student Teams Achievement Division (STAD) dan Pemahaman Struktur Kalimat terhadap Keterampilan Menulis Narasi. Lectura: Jurnal Pendidikan, 8 (1).

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check