Pengembangan Media Scrapbook pada Mata Pelajaran IPS Materi Keragaman Suku Bangsa Untuk Kelas IV SD

Penulis

  • Destriani Destriani Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Murjainah Murjainah Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Mega Prasrihamni Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2273

Kata Kunci:

Ethnic Diversity, Media, Scrapbook, Social Studies Lessons.

Abstrak

This development research aims to produce a scrapbook of material on ethnic diversity that is valid, practical, and has potential effects for fourth grade elementary school students. The method used in this research is a research and development method. The scrapbook media developed used the Alessi and Trollip model with three stages, namely planning, design, and development. Data collection techniques using questionnaires and learning outcomes tests. The data were analyzed quantitatively and qualitatively. The results showed that the development of scrapbook media in social studies subjects on ethnic diversity material carried out by researchers was declared valid based on the assessment of the validators consisting of 3 lecturers assessed from all aspects, namely construct, content, and language with the percentage obtained 95.8%. , the scrapbook media in the social studies subject matter of ethnic diversity that has been developed is declared practical based on the student response questionnaires obtained an average of 91.6% in the one to one stage, and 93.9% in the small group stage, and scrapbook media in social studies subjects, the developed ethnic diversity material is declared effective or has a potential effect with a percentage gain of 80%.

Biografi Penulis

Destriani Destriani, Universitas PGRI Palembang

Mahasiswa PGSD FKIP Universitas PGRI Palembang

Murjainah Murjainah, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP Universitas PGRI Palembang

Mega Prasrihamni, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP Universitas PGRI Palembang

Referensi

Afifah, A., & Rahmawati, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Scrund (Scrapbook Bangun Datar) Untuk Kelas IV SD. JPGSD, 10 (03), 558-567.

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Anisa., Fuadiah, F. N., & Murjainah. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Scrapbook Tema Peristiwa dalam Kehidupan untuk Kelas V di Sekolah Dasar. Innovative, 2 (1), 244-251.

Ardiyanti, W., Safitri, S., & Susanti, L. R. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Windows Movie Maker Pada Mata Pelajaran Sejarah Kelas XI Sekolah Menengah Atas. Criksetra: Jurnal Pendidikan Sejarah, 8 (1), 53-72.

Arifin, B. M., & Wardani, A. Y. (2020). Pengembangan Media Audio Visual Menggunakan Contextual Teaching And Learning (CTL) Dalam Pembelajaran Menulis Paragraf Narasi Pada Siswa Kelas VII SMP. Diglosia, 3 (4), 373-384.

Ariskasari, D., & Pratiwi, D. D. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Solving Pada Materi Vektor. Desimal: Jurnal Matematika Vol. 2 No.3, 249-258.

Azyura, N. E., & Mulyani. (2018). Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Hasil Belajar IPS Tema 7 Indahnya Keragaman Di Negeriku Kelas IV. JPGSD, 6 (8), 1417-1426.

Cholifah, T. N., & Fauziah, W., N. (2021). Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal PGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 14 (2),185-194.

Damayanti, M., & Zuhdi, U. (2017). Pengaruh Media Scrapbook (Buku Tempel) Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Keragaman Rumah Adat Di Indonesia Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 05 (03), 803-811.

Dewi, K. T., & Yuliana, R. (2018). Pengembangan Media Scrapbook Materi Karangan Deskripsi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9 (1), 19-25.

Halisah, N., Maksum, A., & Wardhani, P. A. (2021). Media Pembelajaran Scrapbook Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Materi Keberagaman Budaya Bangsaku Pada Muatan IPS SD. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 131-140.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian dan Pengembangan Research & Development. Malang: Literasi Nusantara.

Hardiana, I. (2015). Terampil Membuat 42 Kreasi Mahar Scrapbook. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama Anggota IKAPI.

Karo, I. R., & Rohani. (2018). Manfaat Media Dalam Pembelajaran. AXIOM, 7(1), 91-96.

Kustandi, C. & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Kusumawati, H. (2017). Indahnya Keragaman di Negeriku: buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Tema 7 Buku Guru SD/MI Kelas IV. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitabang, Kemendikbud.

Lia, R. (2014). Mahar Scrapbook. Surabaya: Tiara Aksa.

Muktadir, A., Wardhani, A.P., & Arif, A. (2020). Media Scrapbook Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Dasar 11 (16), 146-156.

Munandar, H. A., & Surjono, D. H. (2017). Pengembangan E-Learning Berbasis Moodel Untuk Meningkatkan Pemahaman Isi Teks Anekdot Pada Siswa SMA Kelas X. Jurnal Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan, 4 (1), 1-12.

Murfiah, U. (2017). Pembelajaran Terpadu Teori Dan Praktik Terbaik Di Sekolah. Bandung: PT Refika Aditama.

Netriwati & Lena, S., M. (2017). Media Pembelajaran Matematika . Bandar Lampung: Permata Net.

Ningrum, U. F., & Widodo, S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Pelajaran Tematik Tema 1 Materi Lambang Negara Garuda Pancasila Untuk Siswa Kelas 3 Di SD Muhammadiyah 22 Surabaya. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan, 7.

Nurdiana, I., & Murjainah. (2017). Hubungan Penggunaan Media Scrapbook Dengan Motivasi Belajar Geografi Siswa Kelas VII Di SMP Negeri 41 Palembang. Edutech, 16 (3), 274-287.

Pasaribu, I. W., & Silalahi, R. B. (2022). Pengembangan Media Scrapbook Pada Pembelajaran IPA Materi Struktur Dan Fungsi Tumbuhan Kelas IV SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8 (1), 81-95.

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Jakarta: Kencana.

Pribadi, A. B. (2017). Media Dan Teknologi Dalam Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Rosihah, I., & Pamukas, A. S. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Berbasis Konteks Budaya Banten Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 4 (1), 35-49.

Sa'adah, N. R., & Wahyu. (2020). Metode Penelitian R&D (Research and Development) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Malang: Literasi Nusantara.

Sari, Z. M., Fitriyani, Y., & Amalia. D. (2020). Analisis Bahan Ajar Keragaman Suku Bangsa Dan Budaya Dalam Implementasi Karakter Toleransi DI Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan, 6(3), 382-396.

Srinatun. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Timbal Balik (RESIPROKAL) Dalam Pembelajaran Variasi Dan Kombinasi Gerak Lompat Jauh Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN Kelun Kecamatan Kartoharjo Kota Madiun Tahun Pelajaran 2019/2020. Jurnal Pendidikan Profesional Mandiri, 2 (2), 9-15.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2017). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Susliana, D., & Wahyuni, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Scrapbook Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Struktur Bumi dan Dinamikanya. Unnes Physics Journal, 8(3), 220-227.

Wirdani, R., Lazulva, & Octarya, Z. (2019). Desain Dan Uji Coba Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Sets (Science, Environment, Technology, And Society) Pada Materi Koloid. Jedchem (Jurnal Education and Chemistry), 1(2), 56-63.

Yaumi, M. (2018). Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Zain, D. S. (2017). Introducing The Scrapbook-Based Learning Material. Journal of Applied Linguistics Indonesia, 1 (1), 60-66.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check