Pengembangan Media Komik Berbasis Model Problem Based Learning pada Materi Daur Hidup Hewan Kelas IV SD

Penulis

  • Elinda Safitri Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Imelda Ratih Ayu Universitas PGRI Palembang, Indonesia
  • Patricia H.M Lubis Universitas PGRI Palembang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2274

Kata Kunci:

ADDIE, Animal Life Cycle, Problem Based Learning.

Abstrak

This type of research is Research and Development (R&D). This study uses the ADDIE model which consists of five stages, namely Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The purpose of this research is to develop a comic media based on the Problem Based Learning model on animal life cycle material for grade IV SD which is valid, practical, and effective. Data collection techniques used are questionnaires and tests. The results of data analysis showed that the comic media developed in a very valid category based on a validation questionnaire sheet by 3 experts, namely media experts, linguists, and material experts with an average validity value of 90,2%; comic media developed in the very practical category based on trials to students with an average practicality value of 91,9% (one to one) and 88,7% (small group); comic media which was developed in the very effective category based on the final test of student learning outcomes with an average effectiveness score of 86%. Thus, it can be concluded that the comic media based on the Problem Based Learning model on animal life cycle material that has been developed is very valid, practical, and effective.

Biografi Penulis

Elinda Safitri, Universitas PGRI Palembang

Mahasiswa FKIP, Universitas PGRI Palembang

Imelda Ratih Ayu, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP, Universitas PGRI Palembang

Patricia H.M Lubis, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP, Universitas PGRI Palembang

Referensi

Akbar, S. (2016). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Ambaryani, & Airlanda, G. S. (2017). Pengembangan Media Komik Untuk Efektifitas dan Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Materi Perubahan Lingkungan Fisik. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi, 3 (1), 1-10.

Amir, N. F., Magfirah, I., Malmia, w., & Taufik. (2020). Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) pada Pembelajaran Tematik Siswa Sekolah Dasar. Uniqbu Journal Social Sciences, 1 (2), 22-34.

Ariesta, F. W. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Masalah untuk Peningkatan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3 (1), 22-33.

Ariskasari, D., & Pratiwi, D. D. (2019). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Problem Solving pada Materi Vektor. Jurnal Matematika, 2 (3), 249-258.

Arsyad, A. (2019). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Aslizar. (2017). Hafal Mahir Materi IPA SD/MI 4,5,6. Jakarta: PT Grasindo.

Astutik, A. F., Rusijono, & Suprijono, A. (2021). Pengembangan Media Komik Digital dalam Pembelajaran IPS Sebagai Pengetahuan Karakter Peserta Didik Kelas V SDN Geluran 1 Taman. Jurnal Education and Development, 9 (3), 543-554.

Cahyadi, R. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis ADDIE Model. 3 (1), 35-43.

Fahyuni, E. F., & Fauji, I. (2017). Pengembangan Komik Akidah Akhlak untuk Meningkatkan Minat Baca dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Islamic Education Journal, 1 (1), 17-26.

Fauzan, & Lubis, M. A. (2020). Perencanaan Media Pembelajaran di SD/MI. Kencana: PRENADA MEDIA GROUP.

Hadist, A. F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 40-47.

Hasnida. (2014). Media Pembelajaran Kreatif. Jakarta: PT.Luxima Metro Media.

Khasanah, N., Ngazizah, N., & Anjarini, T. (2021). Pengembanagn Media Komik Berbasis Problem Based Learning pada Materi Daur Hidup Hewan Kelas IV. Jurnal Pendidikan, 2 (1), 25-35.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Prenamedia Group.

Lailiyah, F., & Istianah, F. (2020). Pengembangan Media Komik Siklus Air untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8 (1), 1-11.

Laksmi, A. L., & Suniasih, W. N. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic Berbasis Problem Based Learning Materi Siklus Air pada Muatan IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 56.

Lubis, M. A., Bungana, R., & Setiawan, D. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas V MIN Medan Sunggal. Jurnal Tematik, 8 (3), 238-244.

Netriwati, & Lena, M. S. (2018). Media Pembelajaran Matematika. Bandar Lampung: Permata Net.

Nuraini, F. (2017). Penggunaan Model Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas 5 SD. Jurnal Mitra Pendidikan, 1 (4), 369-379.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran. Sidoarjo: Nizamial Learning Center.

Pratama, Y. A. (2018). Media Komik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SDN 1 Sukabumi Bandar Lampung. Jurnal Mudarrisuna, 8 (2), 347-371.

Prihanto, D. A., & Yunianta, T. N. (2018). Pengembangan Media Komik Matematika Materi Pecahan Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. 5 (1), 79-90.

Pujiastutik, H. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Web pada Mata Kuliah Belajar Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Teladan, 4 (1), 25-36.

Rahman, H. (2019). Model-Model Pembelajaran Anak Usia Dini. Depok: Ar-Ruzz Media.

Ramadhani, S. P. (2019). Konsep Dasar IPA. Depok: Yayasan Yiesa Rich.

Riwanto, M. A., & Wulandari, M. P. (2018). Efektivitas Penggunaan Media Komik Digital (Cartoon Story Maker) dalam Pembelajaran Tema Selalu Berhemat Energi. Jurnal Pancar, 2 (1), 14-18.

Sugiyono. (2017). Metode penelitian pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan (Kuantitatif, Kualitatif, Kombinasi, R&D dan Penelitian Pendidikan). Bandung: Alfabeta.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya Offset.

Tafonao, T. (2018). Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2 (2), 103-114.

Ummah, L. R., & Istianah, F. (2021). Pengembangan Media Komik Webtoon Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Daring Materi Siklus Hidup Hewan Kelas IV SDN Mancar 03 Kecamatan Peterongan Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9 (6), 114-120.

Utami, M. T., Koeswati, H. D., & Giarti, S. (2019). Model Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis pada Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. 6 (1), 80-91.

Wicaksono, A. G., Jumanto, & Irmande, O. (2020). Pengembangan Media Komik Komsa Materi Rangka pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Pembelajaran, 10 (2), 216-226.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check