Pengembangan Media Komik dalam Pembelajaran IPS pada Materi Peristiwa Lahirnya Pancasila Kelas V SD

Penulis

  • Nadia Nofarinda Universitas PGRI Palembang
  • Murjainah Murjainah Universitas PGRI Palembang
  • Mega Prasrihamni Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2275

Kata Kunci:

Comics, Media, Pancasila.

Abstrak

This research aims to produce valid, practical comic media material for the birth of Pancasila class V events, and to determine the potential effects of using comics developed by researchers. The method used in this research is a research and development method. The subjects in this study were class V students, totaling 17 people. Comic media developed using the rowntree model with three stages, namely planning, development, and evaluation. Data collection techniques in this study are questionnaires and learning outcomes tests. Data analysis in this study is the analysis of validity, practicality, and potential effects. The results showed that the comic media that had been developed was declared very valid based on the assessment of the validator consisting of 3 lecturers assessed from all aspects, namely construct, content, and language with the percentage obtained 96.4%. Comic media was declared practical based on student response questionnaires at the one to one and small group stages with a percentage gain of 90% and 94.3% and the developed comic media was declared effective or had a potential effect with a percentage gain of 82%. 

Biografi Penulis

Nadia Nofarinda, Universitas PGRI Palembang

Mahasiswa FKIP Universitas PGRI Palembang

Murjainah Murjainah, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP Universitas PGRI Palembang

Mega Prasrihamni, Universitas PGRI Palembang

Dosen FKIP Universitas PGRI Palembang

Referensi

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Alfiriani, A., & Hutabri, E. (2017). Kepraktisan dan Keefektifan Model Pembelajaran Bilingual Berbasis Komputer. Jurnal Kependidikan, 1(1), 12-23.

Andini, U. O., Satria, T. G., & Angga, B. (2022). Pengembangan Media Komik Pada Materi Keragaman Budaya Siswa Kelas IV SD Negeri Trans Ciptodadi Musi Rawas. LP3MKIL, 2 (2), 67-78.

Ariesta, F. W., & Kusumayati, E. N. (2018). Pengembangan Media Komik Berbasis Masalah Untuk Peningkatan Hasil Belajar IPS Siswa Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 3 (1), 22-33.

Khudriyah. (2021). Metodologi Penelitian dan Statistik Pendidikan. Malang: Madani.

Kolo, O. R., & Muh, A. S. (2021). Pengembangan LKS Berbasis Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD 1 Oesapa Kecil 1 Kota Kupang Tahun Ajaran 2020/2021. Seminar Nasional Kependidikan .

Kurniawarsih, M., & Rusmana, I. M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Berbasis Budaya. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 1 (1), 39-49.

Kurniawati, U., & Koeswanti, H. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Coding Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 1046-1059.

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Lailiyah, F., & Istianah, F. (2020). Pengembangan Media Komik Siklus Air Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. JPGSD, 08 (01), 89-99.

Lestari, W. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Bahasa Inggris Andragogi pada Program Studi Pendidikan Biologi di Universitas Muhammadiyah Palembang. Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2 (1), 171-177.

Maryanto, Fransiska, Puspa, D., Kusumawati, H., & Subekti, A. (2017). Peristiwa dalam Kehidupan: Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2013 Tema 7 Buku Guru SD/MI Kelas V. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud.

Masturah, E. D., & Mahadewi, L. P. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Pada Mata Pelajaran IPS Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6 (2), 212-221.

Mujahadah, I., Alman, & Triono, M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Untuk Meningkatkan Hasil dan Minat Belajar Matematika Peserta Didik Kelas II SD Muhammadiyah Malawili. Jurnal Papeda, 3 (1), 8-15.

Muliani, F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buku Komik pada Materi Sejarah di Sekolah Dasar (Studi Kasus: SD Negeri 148 Pekanbaru). Edutech: Jurnal Edukasi dan Teknologi Pembelajaran, 1 (1), 40-52.

Rosyida, A. (2019). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Qalamuna: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Agama, 11 (1), 47-63.

Sa'adah, R. N., & Wahyu. (2020). Metode Penelitian R&D (Research and Development). Malang: Literasi Nusantara.

Salim, & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan Metode, Pendekatan, dan Jenis. Jakarta: Kencana.

Siregar, A., & Siregar, D. I. (2021). Analisis Evaluasi Pengembangan Media Komik Digital pada Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. JASISFO: Jurnal Sistem Informasi, 2 (1), 114-126.

Siswono, T. Y. (2019). Paradigma Penelitian Pendidikan Pengembangan Teori dan Aplikasi Pendidikan Matematika. Bandung: PT: Remaja Rosdakarya.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2017). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D. Bandung: Alfabeta.

Widiastuti, A., Rahelly, Y., & Sayfdaningsih. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Bentuk-Bentuk Geometri Berbasis Cerita Untuk Anak Usia 5-6 Tahun di TK Mazharul Iman Palembang. Jurnal Pendidikan Anak, 7 (2), 176-189.

Widiyanto, R. (2020). Ilmu Pengetahuan Sosial. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Yaumi, M. (2018). Media & Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Yuliningsih, A., & Wicaksono, V. D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PPKN dalam Bentuk Cerita Bergambar (Komik) Materi Hak Kewajiban dan Tanggung Jawab Kelas V. JPGSD, 9 (4).

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles