Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Kemandirian Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2279Kata Kunci:
Independent, Interaction, Study.Abstrak
Thesis of Primary School Teacher Education Study Program, Faculty of Teacher Training and Education, Pakuan University, Bogor, 2022. This research is a quantitative study through a causal approach, the purpose of the study is to determine the effect of social interaction on student learning independence. This research was conducted to test the validity of the instrument variables of social interaction and student learning independence using Pearson's Product Moment formula and reliability test using Cronbach's Alpha formula. The population in this study were students in grades III A and III B at SDN Kedung Waringin, Bogor City, for the academic year 2021/2022, totaling 60 students. The sample used was 37 students, which was obtained using the Taro Yamane formula. Furthermore, research data was taken and analyzed using the Normality, Homogeneity, and Linearity Test. The results of this study indicate that it can be shown from the regression equation = - 86.10+(1.87X). This means that every one unit increase in the Social Interaction variable will cause an increase in the Learning Independence variable of 1.87 units.
Referensi
Ali dan Asrori. (2018). Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto. (2018). Dasar - Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Aulia, L. N. (2019). Upaya peningkatan kemandirian belajar siswa dengan model problem-based learning berbantuan media Edmodo. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 5(1), 69–78.
Badjeber, R. (2020). Kemandirian Belajar Mahasiswa Tadris Matematika Ftik Iain Palu Selama Masa Pembelajaran Daring. Koordinat Jurnal MIPA, 1(1), 1–9.
Budiwanto. (2017). Metode Statistika. Universitas Negeri Malang.
Bustami. (2014). Statistika Terapan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Firdaus, J. (2020). Interaksi Sosial di Masa Pandemi COVID-19 (Studi pada Masyarakat di Kelurahan Nungga, Kota Bima). Jurnal Komunikasi Dan Kebudayaan, 7(2), 178–193.
Franky. (2020). Wadah Interaksi Sosial. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 2(1), 37.
Hakim, D. L. (2019). Kemandirian Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Sesiomadika, 1214–1223.
Hendrik,T. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V SD Inpres Samverpasi. Metodik Didaktik. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 13(1), 45–55.
Herimanto, W. (2016). Ilmu Sosial Dan Budaya Dasar. Jakarta: Bumi Aksara.
Hidayat, D. R. (2020). Kemandirian Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid -19. Perspektif Ilmu Pendidikan, 34(2), 147–154.
Hidayati T. (2019). Statistika Dasar. Cv.Pena Persada Purwokerto.
Irawati. (2018). Upaya Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa dan Ketuntasan Belajar Siswa pada Pokok Bahasan Aritmatika Sosial Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Heads Together Irawati. 6, 485–493.
Kadir. (2018). Statistika Terapan. PT Raja Grafindo Persada.
Mulyadi. (2021). Faktor Pembentuk Dari Kemandirian Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 1, 151–162.
Mulyawati, Y. (2019). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Belajar Siswa. JPPGuseda | Jurnal Pendidikan & Pengajaran Guru Sekolah Dasar, 2(1), 21–25.
Muntasir. (2017). Hubungan Interaksi Sosial Pelajar Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Sains Ekonomi Dan Edukasi, V(Ii), 1–5.
Panjaitan, M. (2021). Hubungan Kemandirian Belajar Dalam Masa Pandemi Covid 19 Terhadap Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas XI IPA Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Maksitek ISSN.2655-4399, 5(4), 54–60.
Patri Janson. (2020). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Research & Learning in Elementary Education, 4, 1363.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11
Rifky. (2020). Strategi Guru dalam Menumbuhkan Kemandirian Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 85–92.
Rohanah, L. (2020). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. 03(September), 139–149.
Rokamah, R. (2018). Interaksi Sosial Dan Faktor Coping Kebangkitan Ekonomi Perempuan Pasca Perceraian. El-Barka: Journal of Islamic Economics and Business, 1(1), 104.
Rusydi. (2018). Statistika Pendidikan. CV. Widya Puspita.
Sadiyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46.
Sanjaya. (2021). Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 1(1), 71–78.
Sisrazeni. (2017). Hubungan Penggunaan Media Sosial Dengan Interaksi Sosial Mahasiswa Jurusan Bimbingan Konseling Tahun 2016/2017 Iain Batusangkar. 2nd International Seminar on Education 2017 Empowering Local Wisdom on Education for Global Issue Batusangkar, 437-448.
Soekanto, S. (2018). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta: Rajawali Pers.hal: 55-81
Sugianto. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Dirumah. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 159-170.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif dan RnD.Cv Alfabeta Bandung.
Syamsu, (2018). Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rajawali Pers.
Tarigan, M. (2019). Pengaruh Interaksi Sosial Terhadap Hasil Belajar. 3, 794–797.
Tasaik, H. L., & Tuasikal, P. (2018). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Kelas V Sd Inpres Samberpasi. Metodik Didaktik, 14(1), 45–55.
TIM DOSEN PGSD. (2021). Buku Panduan Penyusunan Proposal Universitas Pakuan Bogor.
Wijaya, A. D. (2017). Pola komunikasi guru di yayasan peduli autisme bali dalam meningkatkan interaksi sosial anak autistik. E-Jurnal Medium, 1(1), 1–14.
Wirawan. (2016). Statistika Deskriptif. Keraras Emas Universitas Udayana.
Yuniar, M. (2021). Pengaruh Teknik Modelling Terhadap Kemandirian Belajar Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Kauman. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 21, 10–27.