Penerapan Model Pembelajaran Tematik pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas III SD Inpres Unggulan Toddopuli Makassar

Penulis

  • Abdul Wahid Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Nur Afni Universitas Islam Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2313

Kata Kunci:

IPS, Learning Model, Thematic.

Abstrak

Implementation of thematic learning models on the application of teaching methods and learning facilities in social studies subjects. The results of the study revealed that to understand the facts of the process starting from planning, it turned out that all teachers used lesson plans well in accordance with procedural standards and content standards. Determining the theme in determining the teacher's theme has met good standards because the selected theme is adjusted to the characteristics of students, interests, the environment and the local area in thematic learning. The implementation of the teacher has carried out the initial, core, and final activities that are effective and efficient and the assessment in the teacher's assessment has carried out according to what was made in the RPP well. Assessment tools used by teachers can be in the form of tests and non-tests. To understand the teacher's level of understanding in using the lecture method, discussion method, question and answer method, demonstration method, it turns out that in the application of the method it has been used well in accordance with the material being taught on the application of thematic learning models in social studies subjects.

Biografi Penulis

Abdul Wahid, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD, FKIP Universitas Islam Makassar

Nur Afni, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD, FKIP Universitas Islam Makassar

Referensi

Addien Mukhlis. 2016. Konsep Pendidikan IPS dan Karakteristik Pendidikan IPS, Jakarta:Gramedia Pustaka Utama.

Ahmadi, Ruslan. 2015. Memahami Metodologi Penelitian Kualitatif. Malang: UM Pres

Depdiknas. 2016. Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal Sekolah Dasar. Jakarta: Puskur Balitbang.

Departemen Pendidikan Nasional. 2016b. Panduan Pembelajaran IPS Terpadu. Jakarta: Puskur Balitbang Depdiknas.

Indrawati. 2019. Model Pembelajaran Terpadu Di Sekolah Dasar. Jakarta Pusat.

Pengembangan dan Pemberdayaan Pendidik dan Tenaga Kependidikan Ilmu Pengetahuan Alam (PPPPTK IPA).

Mamik, Sutirjo Sri Istuti. 2015. Tematik Pembelajaran Efektif dalam Kurikulum 2013. Malang: Bayumedia Publishing.

Permendiknas No. 22 Tahun 2016. Standar Isi. Jakarta: Depdiknas.

Pusat Bahasa Departemen Pendidikan Nasional. 2015. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta : Balai Pustaka.

Rusman. 2018. Mode-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada.

Sagala, Syaiful. (2010). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.Jakarta : Prenada Media.

Satori, & Aan Komariah. 2010. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta

Slameto. 2016. Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta.

Soekidjo Notoatmodjo. (2013). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta : Rineka Cipta.

Sukmadinata Syaodih Nana. 2013.Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sutirjo dan Sri Istuti Mamik. (2015). Tematik: Pembelajaran Efektif dalam Kurikulum 2013. Malang: Bayumedia Publishing.

Syukur, Amin M. 2017. Pengajaran Profesi Kependidikan. Makassar: FKIP Unismuh Makassar.

Trianto. 2012. Mengembangkan Model Pembelajaran Tematik. Jakarta: Prestasi Pustakaraya.

Udin Sa’ud. 2016. Model-model Pembelajaran Inovatif, Jakarta : Pusat Antar Universitas untuk Peningkatan dan Pengembangan Aktivitas Instruksional, Dirjen Dikti, Depdiknas.

Undang-Undang No.23 Tahun 2002. Perlindungan Anak. Jakarta: Pemerintah RI.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003. Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Pemerintah RI.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check