Pengembangan Media Pop-Up Book bagi Pembelajaran Cerita Wayang Kelas IV Sekolah Dasar di Kabupaten Demak

Penulis

  • Shinta Triwijaya Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Suyitno Suyitno Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ari Widyaningrum Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2315

Kata Kunci:

Development, Media Pop Up Book, Puppet Stories.

Abstrak

This study analyzes the feasibility of Pop Up Book teaching materials for Learning the Puppet story, material for Bima Bungkus, for Class IV students? The purpose of the study was to determine the feasibility of developing teaching materials using Pop Up Book media with Bima Bungkus story material to improve learning of wayang stories. This study uses the Research and Development method, the data analysis technique used is descriptive qualitative. The instrument is content validation assessment questionnaire, construct validation, initial field trials. Data collection was obtained from the results of content validation assessment, construct validation, initial field trials at SD Mranak 1 Demak. Based on the validation test and small-scale trial, Pop-Up Book media got a score from the material expert validation test of 83.2% and 93.7% and media expert validation test of 88%, a very decent category. This research on the development of Pop Up Book media received a teacher response for the learning design aspect of 85% and the communication aspect of 90%, a very feasible category. Pop Up Book media that has been developed is very valid and suitable to be used to improve learning ability of wayang stories for students in grade IV SD N Mranak 01 Demak.

Biografi Penulis

Shinta Triwijaya, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FIP Universitas PGRI Semarang

Suyitno Suyitno, Universitas PGRI Semarang

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FIP Universitas PGRI Semarang

Ari Widyaningrum, Universitas PGRI Semarang

Dosen Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FIP Universitas PGRI Semarang

Referensi

------------. 2019. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Arikunto, S. 2013. Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Jakarta: Rineka Cipta.

Arsyad, A. 2013. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Devi, A. S., dan Maisaroh, S. 2017. Pengembangan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Wayang Tokoh Pandawa Pada Mata Pelajaran Bahasa Jawa Kelas V SD. Jurnal PGSD Indonesia, volume 3 Nomor 2.

Dewan Bahasa Jawa Provinsi Jateng. 2012. Peraturan Daerah Provinsi Jawa Tengah Nomor 9 Tahun 2012 tentang Bahasa, Sastra, dan Aksara Jawa. Semarang.

Hamdani. 2011. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Hanafi. 2017. Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Saintika Islamica : Jurnal Kajian Keislaman, Volume 4 Nomor 2, 129-150.

Kumyati. 2018. Peningkatan Minat dan Keterampilan Bercerita Pada Pembelajaran Bahasa Jawa Dengan Penggunaan Alat Peraga Wayang Kulit Pada Siswa Kelas VI. Elementary School, Volume 5 Nomor 2, 253-260.

Kustandi, C. & Sutjipto, B. 2012. Media Pembelajaran (Manual & Digital). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Rifa’i, A. & Anni, T. C. 2011. Psikologi Belajar. Semarang: UNNES Press.

Rohani. 2019. “Media Pembelajaranâ€. Diktat. Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Sholeh, M. 2017, “Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Sub Tema Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasarâ€. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, FKIP, Universitas Jambi Sugiyono. 2016. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2016. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sukmadinata, N. S. 2006. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Widyorini, I. 2015. “Pengembangan Media Pop-Up Book Cerita Rakyat Kompetensi Dasar Berbicara Di Kelas III Sekolah Dasar 02 Bangkleâ€. Skripsi. Program Studi Bahasa dan Sastra Jawa, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Semarang.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check