Pengembangan Media Pembelajaran Catur Belajar Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Pada Pembelajaran IPS Sekolah Dasar

Penulis

  • Siti Aisah Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2335

Kata Kunci:

Chess Learning, Development, Product Feasibility, Social Studies Learning.

Abstrak

This study aims to describe the feasibility of learning chess media in the implementation of learning and to describe the effectiveness of learning chess media in increasing students' understanding of elementary school social studies material. The research method used is the Research and Development Borg and Gall model which was adapted from Sugiyono. The research subjects were the 4th grade students of SDN Sukamurni, totaling 10-12 people. Methods of data collection using questionnaires and tests, while the data analysis technique uses product data analysis and effectiveness analysis. The results showed that there were 70% of students who had grades at ≥ 80 or about 70% of the 20 students. The remaining six students who have a score of  ≤ 60. Before the use of chess media learning in the learning process. After the use of learning chess media in the implementation of learning, there are 17 students or about 85% who get a score of  ≥ 80. The remaining 3 students get a score of ≤ 60.

Biografi Penulis

Siti Aisah, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Referensi

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2017). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Amirono, & Daryanto. (2016). Evaluasi & Penilaian Pembelajaran Kurikulum 2013. Yogyakarta: Penerbit Gava Media.

Anas Sudijono. (1996). Pengantar Evaluasi Pendidikan Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Andrianti, D. (2016). Metode Penelitian: Universitas Terbuka.

Ekantini, A. (2020). "Efektivitas Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran IPA di Masa Pandemi Covid-19: Studi Komparasi Pembelajaran Luring dan Daring pada Mata Pelajaran IPA SMP". Jurnal Pendidikan Madrasah, 5 (November 2020), 187–193.

Falahudin, I. (2014). “Pemanfaatan Media dalam Pembelajaranâ€. Jurnal Lingkar Widyaiswara, Edisi 1 No. 4.

Gunawan, R. (2016). Pendidikan IPS: Alfabeta.

Hamzah, A. (2019). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development). Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Hanafi. 2017. “Konsep Penelitian R&D dalam Bidang Pendidikanâ€. Jurnal Kajian Keislaman. Vol 4, No. 2.

Marisa, Pribadi, B. A., Noviyanti, M., Ario, & Andayani. (2017). Komputer dan Media Pembelajaran: Universitas Terbuka.

Mulyana, E. (2014). “Model Pembelajaran Generatif Sebagai Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep IPS pada Peserta Didikâ€. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, Vol.23, No. 2, 30-31.

Ngalimun. (2018). Evaluasi dan Penilaian Pembelajaran. Yogyakarta: Penerbit Parama Ilmu.

Sa’bani, A. M., Nugraha 2, A., & Lidinillah, D. A. M. (2017). “Penggunaan Media Diorama pada Pembelajaran Subtema Ayo Cintai Lingkungan di Sekolah Dasarâ€. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Vol. 4, No. 1, 31-32.

Sardjiyo, Sugandi, D., & Ischak. (2014). Pendidikan IPS di SD: Universitas Terbuka.

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar Metodologi Penelitian (1st ed.).

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, cv.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan: Alfabeta.

Tafonao, T. (2018). “Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswaâ€. Jurnal Komunikasi Pendidikan, Vol.2 No.2, 104-107.

Wahab, A. A., & dkk. (2014). Konsep Dasar IPS: Universitas Terbuka.

Widoyoko, E. P. (2017). Evaluasi Program Pembelajaran (Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik). Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR.

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check