Pengaruh Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Pembelajaran Puisi Pada Siswa di Sekolah

Penulis

  • Yuni Hartati Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Sri Hastati Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Nasaruddin Nasaruddin Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Abrina Maulidnawati Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Erniati Erniati Universitas Islam Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i3.2365

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Media Images, Poetry.

Abstrak

This study aims (1) to find out the description of the use of image media in poetry learning in class IX E UPTD SMPN 14 Tanralili, (2) to determine the results of learning Indonesian in poetry learning in class IX E UPTD SMPN 14 Tanralili (3) To determine knowing the effect of picture media in improving Indonesian language learning outcomes in poetry learning for class IX E UPTD SMPN 14 Tanralili students. The data collection techniques of this research are (1) tests which include pretest, treatment, and posttest, and (2) documentation. The data analysis technique in this study used the t-test. The results of this study indicate that the pretest was categorized as very low, obtained 9 students who completed poetry learning by 29.03% who got a score of 70 and above (meets KKM) and 22 students who did not complete 70.97% who got value of 70 and below (does not meet the KKM). Meanwhile, after giving or using the image media, the results of the final test (posttest) in the high category were obtained, 28 students who completed poetry learning were 90.32% who scored 70 and above and 3 students who had not completed 9.68% got value 70 and below.

Biografi Penulis

Yuni Hartati, Universitas Islam Makassar

Mahasiswa PGSD, Universitas Islam Makassar.

Sri Hastati, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD, Universitas Islam Makassar.

Nasaruddin Nasaruddin, Universitas Islam Makassar

Dosen Universitas Islam Makassar.

Abrina Maulidnawati, Universitas Islam Makassar

Dosen PGSD Universitas Islam Makassar

Erniati Erniati, Universitas Islam Makassar

Dosen PBSI, Universitas Islam Makassar

Referensi

Ahmad Susanto, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, (Jakarta: PT Fajar Interpratama Mandiri, 2013).

Aswar, N. (2021). Strategi Strata Meningkatkan Kemampuan Mengapresiasi Puisi Siswa Sekolah Menengah Pertama.

Azhar Arsyad, Media Pembelajaran (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011).

Azhar, Arsyad, Media pembelajaran (Jakarta: Rajawali Perss, 2009).

Dimyati dan Mudjiono, Belajar Dan Pembelajaran (Jakarta: PT Rineka Cipta, 2009).

Ekasari, A. D. (2014). No Title. PENINGKATAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI STRATEGI PIKIR PLUS DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR PERISTIWA.

Kosasih, Optimalisasi Media Pembelajaran. (Jakarta: Grasindo, 2007).

Kunandar, Langkah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011).

LifKhoru Ahmadi, dkk, Strategi Pembelajaran Sekolah Terpadu (Jakarta: Presentasi Pustaka, 2011).

Mawardi Lubis. Evaluasi Pendidikan Nilai. (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008).

Nurihsan, Juntika Ahmad, Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling (Jakarta: Aditama, 2012).

Pengertian Puisi, Ciri-Ciri, Jenis, Unsur dan Contoh Puisi, diakses dari http://materi4belajar.blogspot.co.id/2017/01/pengertian-puisi-ciri-ciri-jenis-unsur.html pada hari Senin, tanggal 20 November 2017 Pkl., 22. 00 WIB.

Rayandra Asyhar, Kreatif MengembangkanMedia Pembelajaran. (Jakarta: Referensi, 2012).

Rostina Sundayana, Media dan Alat Peragadalam Pembelajaran Matematika (Bandung: Alfabeta, 2015).

Rudi Susilana dan Cepi Riyana, Media Pembelajaran, (Bandung: PT CV Wacana Prima, 2009).

Sadiman. A.S. dkk. Media Pendidikan Pengertian, Pengembangan, dan Manfaatnya. (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada` 2014).

Slameto, Belajar Dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya (Jakarta: Rineka Cipta,2003).

Suharsimi Arikunto, Suhardjono, Supriadi, Penelitian Tindakan Kelas. (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2011)

Diterbitkan

2022-10-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check