Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pecahan Desimal Kelas V SD Negeri Kauman Blora

Penulis

  • Septina Indra Budiarti Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Veryliana Purnamasari Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Sunan Baedowi Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2422

Kata Kunci:

Difficulty, Math, Decimal Fractions

Abstrak

Learning mathematics is still considered a difficult and unpleasant subject for students. Not infrequently many students are still unable to learn mathematics, because they think that learning mathematics is difficult. understand students when understanding the concept of destruction, making students feel difficult in working on problems related to the material This research uses a qualitative research approach. by using data collection techniques in the form of tests, observations, questionnaires / questionnaires, interviews, and documentation. The data analysis uses data collection, data reduction, data presentation, drawing conclusions. The results of the study in the form of learning difficulties in solving problems of destruction experienced by class V SDN Kauman Blora include: (1) difficulty understanding the problem by 11.6% (2) difficulty carrying out plans by 11.4% (3) difficulty understanding the problem by 20, 2% (4) difficulties in planning solutions by 21.1% (5) difficulties in implementing plans 15.1% (6) difficulties in looking back 14%. In addition, it is also influenced by several factors that cause learning in solving problems for fifth grade students at SDN Kauman Blora consisting of physical health factors, student motivation factors, environmental factors, teacher teaching style factors and infrastructure factors in schools.

Biografi Penulis

Septina Indra Budiarti, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan PGSD

Veryliana Purnamasari, Universitas PGRI Semarang

Dosen Fakultas Ilmu Pendidikan PGSD

Sunan Baedowi, Universitas PGRI Semarang

Dosen Fakultas Ilmu Pendidikan PGSD

Referensi

Abdurrahman, Mulyono. 2010. Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Apriliana, R., Eka, E., & Wardana, M. Y. S. (2021). Inventa : Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Menyelesaikan Pemecahan Masalah Matematika Kelas IV SD Negeri 2 Tlogotunggal Kabupaten Rembang. Pendahuluan Metode. V(1), 83–88.

Arikunto, Suharsini. 2014. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Badan Standar Nasional Pendidikan. 2006. Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah Standar Kompetensi dan Kompetensi Dasar SD/MI. Jakarta: BSNP.

Basrowi. 2008. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. 2009. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif. Jakarta; AV Publisher.

Depdiknas. 2005 Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Hidayah, N., Budiman, M. A., & Cahyadi, F. (2020). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pecahan. 3(1), 46–51.

M. Andi, Setiawan. 2017. Belajar dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Moleong, Lexy J. 2017. Metodologi Penelitian Kualitattif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mulyadi. 2010. Diagnosis Kesulitan Belajar. Jakarta: Nuha Litera.

Negeri, S. D., & Email, T. H. (2020). Analisis Kesalahan Siswa Kelas V Sd Negeri 07 Talawi Hilir Dalam Menyelesaikan Soal Pecahan Tahun. 5(1), 33–42.

Nursalam. 2016. Hakikat Matematika Jurnal of Chemical Information and Modeling. 53(9), 1689-1699.

Pautina, A. R. (2018). Belajar Pada Anak. 6, 14–28.

Pemerintahan Indonesia. 2003. Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Yang Mengatur Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Lembaran NKRI Tahun 2003 No. 78. Sekretariat Negara. Jakarta Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional.

Ruseffendi, E.T. (1988). Pengajaran Matematika Modern dan Masa Kini Untuk Guru dan SPG. Bandung: Tarsito.

Sanjaya, Wina. 2008. Strategi pembelajaran berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Grouf.

Sarosa, Samiji. 2012. Penelitian Kualitatif Dasar-dasar. Jakarta Barat: PT Indeks.

Slameto. 2013. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Renika Cipta.

Soewadji, R. 2012. Pengantar Metodologi Penelitian. Jakarta; Mitra Wacana Media.

Subini, Nini. 2015. Mengatasi Kesulitan Belajar pada Anak. Yogyakarta: Javalitera.

Sudjana, Nana. 2014. Penilaian Hasil Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: CV. Alfabeta.

Unaenah, E., Saridevita, A., Valentina, F. R., Astuty, H., Devita, N., Destiyantari, S., & Tangerang, U. M. (2020). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan operasi hitung pecahan di kelas v sekolah dasar. 2(4), 247–261.

Widoyoko, E. 2015. Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Yeni, E. M., & Almuslim, U. (2015). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jupendas , ISSN 2355-3650 , Vol . 2 , No . 2 , September 2015. 2(2), 1–10.

Diterbitkan

2023-04-09

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check