Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar dalam Menyelesaikan Soal Cerita Bilangan Bulat

Penulis

  • Encep Andriana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Siti Rokmanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Fadila Monica Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2423

Kata Kunci:

Discussion, Group Study Result, Story Questions.

Abstrak

This research instead to determine the use of group discussion methods to improve student study result in solving integer problems in class VI B in Block C Elementary School. This research method uses quantitative research. The type of quantitative research is pre-experiment using One Group Pretest-Posttest Design. The population in this study were students of class VI B at Block C Elementary School. This study used 28 samples consisting of 12 male students and 16 female students. The research instrument that will be used is multiple choice tar given before learning (pretest) and after learning (posttest). The results obtained in this study are by comparing the results of the pretest and posttest as well as descriptive statistics (test the effectiveness of the quasi experiment. Based on the results of research that has been carried out the group discussion method can improve student study and result in solving problems. Integer story questions. The average posttest score was 91.42 from the average pretest score of 58.21. And also the group discussion method can be said to be effective in improving student study results.

Biografi Penulis

Encep Andriana, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Siti Rokmanah, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Fadila Monica, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Referensi

Akhir, M. (2017). Indonesian Journal of Primary Education Penerapan Strategi Belajar Reciprocal Teaching terhadap Kemampuan Membaca pada Siswa SD. © 2017-Indonesian Journal of Primary Education, 1(2), 30–38.

Catur Putriyanti, C., & Fensi, F. (2017). Penerapan Metode Diskusi Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IX SMP Santa Maria Monica, Bekasi Timur, 10(2), 114–122. Retrieved from http://journal.ubm.ac.id

Djollong, A. F. (2014). Teknik Pelaksanaan Penelitian Kuantitatif (Technique of Quantitative Research). Istiqra’: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 2(1), 86–100. Retrieved from https://jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/224

Fitriani, A. M., Huliatunisa, Y., Azhar, S., & Tangerang, U. M. (2021). Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Kelas Iv Sdn Doyong 04 Tangerang, 3, 438–448.

Iswara, W., Gunawan, A., & Dalifa, D. (2018). Pengaruh Bahan Ajar Muatan Lokal Mengenal Potensi Bengkulu Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal PGSD, 11(1), 1–7.

Kadir, Y. (2018). PENERAPAN METODE DISKUSI UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains dan Humaniora, 4(1), 137–158.

Komalasari, M. D., & Wihaskoro, A. M. (2017). Mengatasi Kesulitan Memahami Soal Cerita Matematika Melalui Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Prosiding SEMNAS PGSD, 1–12.

Minarsih, M. M. (2019). Strategi Perusahaan dalam Penanganan Berkurangnya Fokus Pegawai di Kecamatan Gunungpati. Jurnal Ilmu Manajemen dan Akuntansi Terapan (JIMAT), 10(2), 149–166. Retrieved from http://jurnal.stietotalwin.ac.id/index.php/jimat/article/view/197/181

Purwanto, N. (2019). Variabel Dalam Penelitian Pendidikan. Jurnal Teknodik, 6115, 196–215.

Putriyani, T. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas VI pada Penyelesaian Soal Cerita Penjumlahan Bilangan Bulat. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 189–198.

Rachmantika, A. R., & Wardono. (2019). Peran Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2(1), 441.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Rezeki, N. S. (2018). Pengaruh Metode Diskusi Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pokok Suhu Dan Kalor Kelas Ix Semester Ii. Jurnal Darma Agung, XXVI (1), 499–509.

Sa’diyah. (2020). Metode Pembelajaran Aktif Dan Kreatif Pada Madrasah Diniyah Takmiliyah Di Kota Bogor. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 9(01), 73–74.

Sari, E. Y. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Buku Pop-Up Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV SDN 2 Bendungan Kecamatan Gondang Kabupaten Tulungagung. Edustream : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 16–22.

Diterbitkan

2023-04-09

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check