Analisis Nilai Peduli Sosial Film Animasi Adit dan Sopo Jarwo untuk Siswa Sekolah Dasar

Penulis

  • Sinta Febriana Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia
  • Arya Setya Nugroho Universitas Muhammadiyah Gresik, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2445

Kata Kunci:

Animated Film, Social Care, Value.

Abstrak

The low sense of social concern can be seen from the fact that there are still students who do not want to help their friends when they are having difficulties, the lack of a sense of greeting between students and indifference to others. This study aimed to analyze the social care value of the animated film Adit and Sopo Jarwo for elementary school students. The method in this research is qualitative with a descriptive approach. Data collection was done by observation and documentation. The instrument in this study was the observation sheet. The data were analyzed by content analysis, namely describing the value of social care in the animated film Adit and Sopo Jarwo. The research resulted from the 3 episodes that have been analyzed in the animated film Adit and Sopo Jarwo obtained 13 attitudes that show social concern. Various groups can watch Adit and Sopo Jarwo's animated film because this film contains the educational value which can later be applied in everyday life.

Biografi Penulis

Sinta Febriana, Universitas Muhammadiyah Gresik

Mahasiswa PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Gresik

Arya Setya Nugroho, Universitas Muhammadiyah Gresik

Dosen PGSD, FKIP, Universitas Muhammadiyah Gresik

Referensi

Admizal, A., & Fitri, E. (2018). Pendidikan Nilai Kepedulian Sosial Pada Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar.Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(I), 163–180. https://doi.org/10.22437/gentala.v3i1.6778

Apriyani, N. M., Soleh, D. A., & Sumantri, M. S. (2021). Tingkat Kepedulian Sosial Siswa Sekolah Dasar. JURNAL PENDIDIKAN DASAR PERKHASA: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 7(2), 110–117. https://doi.org/10.31932/jpdp.v7i2.1231

Arif, M., Rahmayanti, J. D., & Rahmawati, F. D. (2021). Penanaman Karakter Peduli Sosial Pada Siswa Sekolah Dasar. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 289–308. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.802

Ashifana, Zuan. (2019). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Film Animasi Bilal: A New Breed of Hero, 147.

Dinan, S. a P. (2022). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Mandiri dan Peduli Sosial Dalam Film Serial Adit Sopo Jarwo serta Relevansinya dengan Materi PKn Tingkat Sekolah Dasar. http://etheses.iainponorogo.ac.id/20113/

Fauzi, A. R., Zainuddin, Z., & Atok, R. Al. (2017). Penguatan Karakter Rasa Ingin Tahu dan Peduli Sosial melalui Discovery Learning. Jurnal Teori Dan Praksis Pembelajaran IPS, 2(2), 79–88. https://doi.org/10.17977/um022v2i22017p079

Hidayatulloh, M. A. (2017). Nilai-Nilai Pendidikan Karakter untuk Anak Usia Dini dalam Film “Adit & Sopo Jarwo.†ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 5(1), 42. https://doi.org/10.21043/thufula.v5i1.2345

Hutasuhut, A. R. S., & Yaswinda. (2020). Analisis Pengaruh Film Nussa dan Rara terhadap Empati Anak Usia Dini di Kota Padang. Jurnall Pendidikan Tambusai, 4(2), 1237–1246.

Kementerian Pendidikan Nasional (Kemendiknas). (2010). Pengembangan Pendidikan Budaya dan Karakter bangsa. Badan Penelitian Dan Pengembangan Pusat Kurikulum.

Kusumaningrum, D. N. (2017). Analisis Film Kartun Upin Ipin Sebagai Media Pendidikan Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Pada Siswa Taman Kanak-Kanak Ra Miftahul Huda Kecamatan Sumpiuh Kabupaten Banyumas.http://lib.unnes.ac.id/31050/

Masduqi, M. (2020). Menumbuhkan Karakter Peduli Sosial Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Jurnal Studi Islam, 16 (1), 94–117.

Nuha, S. U., Ismaya, E. A., & Fardani, M. A. (2021). Nilai Peduli Sosial Pada Film Animasi Nussa Dan Rara. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 03(2), 207–213. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd/article/view/4722

Rahmat, Yuli, A. (2022). Nilai Peduli Sosial Dalam Film Jembatan Pensil Dan Relevansinya Dengan Pembentukan Karakter Empati Peserta Didik Di MI. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/19644

Salim, N. A., Afdal, & Handayani, E. S. (2017). Peran Tayangan Adit Sopo Jarwo (ASJ) Terhadap Pendidikan Karakter Anak Sekolah Dasar Di Kabupaten Kutai Kartanegara (Studi Kasus Pada SDN 008 Muara Jawa). Jurnal Pendas Mahakam, 2(1), 72–82.

Saraswati, Ade,J., Bramasta, D., & Eka, Karma, I. (2020). Nilai Kepedulian Sosial Siswa Sekolah Dasar. JRPD: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1 (1), 1-5. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7583

Sastrini, N. K., & Negara, G. A. J. (2021). Parents’ Communication Patterns in Guiding Children To Watch Youtube Shows. 193–200.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan Sikap Peduli Pada Anak Melalui Interaksi Kegiatan Sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1), 39–59.

Diterbitkan

2023-04-09

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check