Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2499Kata Kunci:
Learning Outcomes, Problem-Based Learning (PBL), ThematicAbstrak
This research is motivated by observational data which shows the acquisition of student learning outcomes on thematic material is low. To respond to this, researchers apply a problem-based learning model that aims to improve the learning process and student learning outcomes. This research was conducted in fourth grade at Al-Akhyar Islamic Elementary School, East Jakarta. This research is a classroom action research model by Kemmis and Mc. Taggart. Data collection techniques using interviews, observation, and also documentation. The results of the study showed that after applying the problem-based learning model for two cycles there was a significant increase in learning outcomes.
Referensi
Adhani, DN, & Hanifah, N. (2017). “Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Bermain Warna (Penelitian Tindakan Kelas Pada Anak Kelompok B Di RA Muslimat NU 107 Khodijah Kramat Duduk Sampeyan),†Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini 4, no. 1 (: 64–75.
Adi, L. (2022). Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam. JURNAL PENDIDIKAN AR-RASYID, 7(1), 1–9.
Afandi, M, Chamalah, E., Wardani, (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang Unissula Press.
Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11–21.
Astuti, D., Santa, & Mulyawati, Y. (2022). Pengaruh Penerapan Model PBL Berbantuan Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Tema 8 Subtema 3. 5(4), 1054–1062.
Farida, N. (2016). Pembelajaran IPA SD. Malang: Penerbit Ediide Infografika.
Islamiati, R., Yurniwati, Y., & Supriatna, A. (2021). Utilizing Problem-Based Learning Model to Improve Students’ Mathematical Representation Ability. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1242–1253.
Jelita, A., & Putra, E. D. (2021). Analisis Kesulitan Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 429–442. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1010
Kanah, I., & Mardiani, D. (2022). Kemampuan Komunikasi dan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Problem Based Learning dan Discovery Learning. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 255–264.
Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayan RI No. 67 tahun 2013 tentang KD dan Struktur Kurikulum SD/MI. (2013). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Setia, R. (2014). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Membaca Ekstensif Teks Nonsastra Pada Siswa Kelas X Sma. Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia., 2.
Setiawan, A. R. (2020). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69.
Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139–144.
Winoto, Y. C., & Prasetyo, T. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 228–238.