Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Metode Pembelajaran Berbasis Masalah

Penulis

  • Choirun Nisa Universitas Terbuka, Indonesia http://orcid.org/0000-0002-7994-0788
  • Agit Purwo Hartanto Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Prawita Kartika Sari Universitas Terbuka, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2499

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Problem-Based Learning (PBL), Thematic

Abstrak

This research is motivated by observational data which shows the acquisition of student learning outcomes on thematic material is low. To respond to this, researchers apply a problem-based learning model that aims to improve the learning process and student learning outcomes. This research was conducted in fourth grade at Al-Akhyar Islamic Elementary School, East Jakarta. This research is a classroom action research model by Kemmis and Mc. Taggart. Data collection techniques using interviews, observation, and also documentation. The results of the study showed that after applying the problem-based learning model for two cycles there was a significant increase in learning outcomes.

Biografi Penulis

Choirun Nisa, Universitas Terbuka

Mahasiswa PGSD/Universitas Terbuka

Agit Purwo Hartanto, Universitas Sebelas Maret

Bimbingan dan Konseling/Universitas Sebelas Maret

Prawita Kartika Sari, Universitas Terbuka

PGSD/Universitas Terbuka

Referensi

Adhani, DN, & Hanifah, N. (2017). “Meningkatkan Kreativitas Anak Melalui Kegiatan Bermain Warna (Penelitian Tindakan Kelas Pada Anak Kelompok B Di RA Muslimat NU 107 Khodijah Kramat Duduk Sampeyan),†Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini 4, no. 1 (: 64–75.

Adi, L. (2022). Pendidikan Keluarga dalam Perspektif Islam. JURNAL PENDIDIKAN AR-RASYID, 7(1), 1–9.

Afandi, M, Chamalah, E., Wardani, (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang Unissula Press.

Ananda, R., & Fadhilaturrahmi, F. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu, 2(2), 11–21.

Astuti, D., Santa, & Mulyawati, Y. (2022). Pengaruh Penerapan Model PBL Berbantuan Video Animasi Terhadap Hasil Belajar Tema 8 Subtema 3. 5(4), 1054–1062.

Farida, N. (2016). Pembelajaran IPA SD. Malang: Penerbit Ediide Infografika.

Islamiati, R., Yurniwati, Y., & Supriatna, A. (2021). Utilizing Problem-Based Learning Model to Improve Students’ Mathematical Representation Ability. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(5), 1242–1253.

Jelita, A., & Putra, E. D. (2021). Analisis Kesulitan Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. QALAMUNA: Jurnal Pendidikan, Sosial, Dan Agama, 13(2), 429–442. https://doi.org/10.37680/qalamuna.v13i2.1010

Kanah, I., & Mardiani, D. (2022). Kemampuan Komunikasi dan Kemandirian Belajar Siswa Melalui Problem Based Learning dan Discovery Learning. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 255–264.

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–16.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayan RI No. 67 tahun 2013 tentang KD dan Struktur Kurikulum SD/MI. (2013). Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Setia, R. (2014). Penerapan Pembelajaran Berbasis Masalah Dalam Membaca Ekstensif Teks Nonsastra Pada Siswa Kelas X Sma. Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia., 2.

Setiawan, A. R. (2020). Pembelajaran Tematik Berorientasi Literasi Saintifik. Jurnal Basicedu, 4(1), 51–69.

Syaifuddin, M. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Kelas 2 SD Negeri Demangan Yogyakarta. Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 2(2), 139–144.

Winoto, Y. C., & Prasetyo, T. (2020). Efektivitas Model Problem Based Learning dan Discovery Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 228–238.

Diterbitkan

2023-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check