Pengembangan E-Modul Tema 6 Cita-citaku Subtema 1 Aku dan Cita-citaku Pembelajaran 2 Berbasis Canva

Penulis

  • Adelia Cahyati Universitas Pakuan
  • Lina Novita Universitas Pakuan
  • Rukmini Handayani Universitas Pakuan

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2538

Kata Kunci:

Canva, Electronic Module, Students.

Abstrak

Learning in class IV A still uses teaching materials in the form of printed books and is assisted by learning videos. This is considered boring and less interesting by students. The purpose of this research is to develop and produce digital teaching materials for Theme 6 Aspirations Sub-theme 1 Me and My Learning Goals 2 assisted by the Canva application which is suitable for use by fourth grade students at SDN Gunung Batu 01 by using research and development methods (Research and Development). and Development). The results of the study showed that there was an interest in student learning by using e-module teaching materials. Theme 6 Aspirations Sub-theme 1 I And My Aspirations for Learning 2 was assisted by the Canva application. The digital teaching materials developed were declared suitable for use based on the results of validation by media experts, linguists and material experts as well as student responses as users. Thus, it can be concluded that the teaching materials for the e-module Theme 6 Aspirations Sub-theme 1 I and Learning Aspirations 2 can be developed and are suitable for use by fourth grade students in elementary school.

Biografi Penulis

Adelia Cahyati, Universitas Pakuan

Mahasiswa PGSD/Universitas Pakuan

Lina Novita, Universitas Pakuan

Dosen Manajemen Pendidikan/Universitas Pakuan

Rukmini Handayani, Universitas Pakuan

Dosen PGSD/Universitas Pakuan

Referensi

Aprileny Hutahaean, L., Siswandari, & Harini. (2019). Pemanfaatan E-Modul Interaktif Sebagai Media Pembelajaran di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan Pascasarjana UNIMED, 1(2018), 298–305. http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/38744

Buchori, A., & Rahmawati, N. D. (2017). Pengembangan E-Modul Geometri Dengan Pendekatan Matematika Realistik Di Sekolah Dasar. 23–29.

Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-Modul Matematika Untuk Siswa Sd ( The Development of E-Modul Mathematics For Primary Students ). Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 1–12.

Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. VOLT : Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11. https://doi.org/10.30870/volt.v2i1.1478

Kala, A., Widayanti, L., & Rahayu, W. A. (2021). Edukasi Pembuatan Desain Grafis Menarik Menggunakan Aplikasi Canva. Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 91–102.

Klug, B., & Williams, U. (2020). Canva. Journal of the Medical Library Association, 17(4), 13–16. https://doi.org/10.5260/chara.17.4.13

Nopiani, R., Suarjana, I. M., & Sumantri, M. (2021). E-Modul Interaktif Pada Pembelajaran Tematik Tema 6 Subtema 2 Hebatnya Cita-Citaku. 9(2), 276–286.

Putri, A. D. A., & Respati, R. (2022). Pedadidaktika : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Pengembangan Bahan Ajar Digital Flipbook untuk Siswa SD. 9(1), 228–241.

Rahmasari, E. A., & Yogananti, A. F. (2021). Kajian usability aplikasi canva. 07(01), 165–178.

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembuatan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. 4(2), 335–343.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pengembangan (Research and Development/RnD).

Syahrial, Asrial, Kurniawan, D. A., & Piyana, S. O. (2019). E-Modul Etno Konstruktivisme: Implementasi Pada Kelas V Sekolah Dasar Ditinjau Dari Persepsi, Minat Dan Motivasi. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 21(2), 165–177. https://doi.org/10.21009/jtp.v21i2.11030

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika Rahma Elvira Tanjung 1), Delsina Faiza 2) 1. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79–85.

Wulansari, E. W., Kantun, S., & Suharso, P. (2018). Pengembangan E-Modul Pembelajaran Ekonomi Materi Pasar Modal Untuk Siswa Kelas XI IPS MAN 1 Jember Tahun Ajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 12(1), 1. Https://Doi.Org/10.19184/Jpe.V12i1.6463

Diterbitkan

2023-04-01

Terbitan

Bagian

Articles