Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI

Penulis

  • Riska Azizah Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Rahmi Inri Sam Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Nasrah Nasrah Universitas Muhammadiyah Makassar, Indonesia
  • Lidan Lidan SDN 30 Sumpang Bita, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2603

Kata Kunci:

Learning Outcomes, Science Lessons, STAD.

Abstrak

This research is motivated by the learning outcomes of class VI students at SD Negeri 30 Sumpang Bita which still need to be improved. The purpose of this study was to find out whether cooperative learning type STAD can improve science learning outcomes in class VI students at SDN 30 Sumpang Bita. This research is a class action research (Classroom Action Research) which includes planning, implementation, observation and reflection. This research lasted for 2 cycles. The research subjects were 18 students in class VI at SD Negeri 30 Sumpang Bita for the 2022/2023 academic year. Data collection techniques through tests, observation and documentation. This research uses descriptive qualitative. The data obtained from observation sheet data and student tests were analyzed by calculating the percentage of all observed indicators. The results showed that the motivation and learning outcomes of students after the implementation of the STAD type cooperative learning model showed that the average of all indicators both from the aspect of learning motivation and learning outcomes increased. This is indicated by an increase in the average percentage of observation sheets in cycle I by 67%. In cycle II there was an increase of 89% which met the Minimum Completeness Criteria.

Biografi Penulis

Riska Azizah, Universitas Muhammadiyah Makassar

PGSD/Universitas Muhammadiyah Makassar

Rahmi Inri Sam, Universitas Muhammadiyah Makassar

PGSD/Universitas Muhammadiyah Makassar

Nasrah Nasrah, Universitas Muhammadiyah Makassar

Dosen PGSD/Universitas Muhammadiyah Makassar

Lidan Lidan, SDN 30 Sumpang Bita

Guru SDN 30 Sumpang Bita

Referensi

Hazmiwati. (2018). 178 Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD, Hasil Belajar IPA Hazmiwati. Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(April), 178–184.

Kurniawan, M. R., & Rahman, Y. A. (2019). TEORI BELAJAR KOGNITIF Membedah Psikologi Belajar Jean Piaget. Jurnal Pendidikan Islam, 3(2), 1–10.

Lomu, Lidia dan Widodo, A. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Disiplin Belajar Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, 745–751.

Mahmudah, Z. (2018). Bengkulu, Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas V di SDN 08 Kota.

Masni, H. (2015). STRATEGI MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA. Dikdaya, 05 NO.01, 34–45.

Mulyaningsih, I. E. (2014). Pengaruh Interaksi Sosial Keluarga, Motivasi Belajar, dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar. 441–451.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Pamungkas, B. T. (2016). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA melalui Strategi STAD pada Siswa Kelas IV SD Negeri Pilangrejo 1 Boyolali Tahun 2015/2016.

Purwati, N. L. (2019). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran STAD di Kelas VI SD Negeri 42 Mataram. 6(Cl).

Sudana, A, P. Wesnawa A, G. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 178. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5359

Sulihin, S. . (2012). Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(3), 368. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.411

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. 02(01), 36–46.

Sutriyani, Elma dan Octaviani, R. (2019). Analisis Data dan Pengecekan Keabsahan Data.

Syamsudin, A. K. (2020). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model STAD Menggunakan Penilaian Portofolio dalam Upaya Meningkatkan Hasil Belajar IPA Madrasah Aliyah As’ad. Kaos GL Dergisi, 8(75), 147–154. https://doi.org/10.1016/j.jnc.2020.125798%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.smr.2020.02.002%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/810049%0Ahttp://doi.wiley.com/10.1002/anie.197505391%0Ahttp://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780857090409500205%0Ahttp:

Tasya Nabillah, & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Sesiomedika, 659–663.

Winangun, I. M. A. (2020). Media Berbasis Budaya Lokal dalam Pembelajaran IPA SD. 1(1), 65–72.

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. 4(1).

Yusran, A. M. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Student Teams- Achievement Divisions (STAD) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp Negeri 1 Sinjai Kabupaten Sinjai.

Diterbitkan

2023-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check