Strategi Komunikasi Guru Berbasis Media Gadget Terhadap Motivasi Belajar di Masa Covid 19

Penulis

  • Wahyullah Alannasir Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Nurhayati Selvi Universitas Islam Makassar, Indonesia
  • Amrullah Mahmud STKIP Andi Matappa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i1.2628

Kata Kunci:

Gadget Media, Student Learning Motivation, Teacher Communication strategy.

Abstrak

This study aims to determine the gadget media-based teacher communication strategies during the Covid-19 period on the learning motivation of fifth grade students at SD Negeri Paccinang. This type of research is quasi-experimental research (quasi-experimental). The population in this study were 40 students of class V. The design used in this research is nonequivalent control group design. The research instruments were questionnaires, observation sheets, and documentation to test the hypothesis using the paired sample t-test. Based on the results of the study, it was found that the application of the teacher's communication strategy to fifth grade students at SD Negeri Paccinang had a positive influence on increasing student motivation. This is evidenced by the results of observations that have been made both to students and to teachers at each meeting which has increased and from the results of the average similarity test obtained a significance value of 0.000 <0.05 with tcount = 16,034 > ttable = 2,845.

Biografi Penulis

Wahyullah Alannasir, Universitas Islam Makassar

Academic Profile :

Google Scholar

Sinta Id

Nurhayati Selvi, Universitas Islam Makassar

Amrullah Mahmud, STKIP Andi Matappa

| Google Scholar | Sinta Id |

Referensi

Abidin, S. (2017). Strategi komunikasi guru dalam meningkatkan prestasi belajar. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 3(2).

Amalliah, A., & Yunita, R. (2020). Media blog sebagai strategi komunikasi dalam metode pembelajaran di kalangan siswa dalam menghadapi pademic COVID 19. Jurnal Akrab Juara, 5(3), 19–32.

Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Cikka, H. (2020). Strategi Komunikasi Guru Memotivasi Peserta Didik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Al-Mishbah: Jurnal Ilmu Dakwah Dan Komunikasi, 15(2), 359–38.

Depdiknas. (2003). Undang-undang RI No. 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.

Giantika, G. G. (2020). Strategi komunikasi guru dalam upaya meningkatkan proses pembelajaran siswa SDN Tebet Barat 01 Jakarta Selatan di masa pandemi covid-19. Journal Komunikasi, 11(2), 143–150.

Karwono, & Mularsih, H. (2019). Belajar dan Pembelajaran serta Pemanfaatan Sumber Belajar. Depok: Rajawali Pers.

Kementerian Agama Republik Indonesia. (2019). Al-Qur’an dan terjemahan.

Rahmawati, Z. D. (2020). Penggunaan media gadget dalam aktivitas belajar dan pengaruhnya terhadap perilaku anak. TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam, 3(1), 97–113.

Sari, M. I. (2018). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Kelas V MI Thoriqotussa’adah Pujon Kabupaten Malang. Malang. Retrieved from http://etheses.uin-malang.ac.id/13392/1/14140053.pdf

Selvi, N. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Komidi Putar Diskusi terhadap Motivasi Belajar IPS di Sdn Mannuruki. Dikdas Matappa, 1(2), 78–86.

Shadiqien, S. (2020). Efektivitas komunikasi virtual pembelajaran daring dalam masa PSBB (Studi kasus pembelajaran jarak jauh produktif siswa SMK Negeri 2 Banjarmasin). Jurnal Mutakallimin: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(1).

Shofiyyatuzzahro, B. (2021). Penggunaan Gadget Sebagai Upaya Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar IPS Terpadu Masa Pandemi Covid-19.

Sulaiman, J. M. (2020). Pengaruh Media Belajar Smartphone Terhadap Belajar Siswa Di Era Pandemi Covid-19:(The Influence of Smartphone Learning Media on Student Learning in The Era Pandemi Covid-19). Indonesian Educational Administration and Leadership Journal, 2(2), 94–106.

Suryaningsih, A. (2020). Peningkatan motivasi belajar siswa secara online pada pelajaran animasi 2d melalui strategi komunikasi persuasif. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 5(1), 9–15.

Wahid, A. (2019). Keterampilan dasar mengajar. Yogyakarta: Samudra biru.

Diterbitkan

2023-04-01

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check