Komparasi Keaktifan dan Hasil Belajar Matematika Siswa pada Penerapan Model Pembelajaran TAI dan TGT

Penulis

  • Nur Qalbi Tayibu Universitas Patompo, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v5i4.2704

Kata Kunci:

activeness, learning outcomes, TAI and TGT.

Abstrak

This study aims to determine: (1) students' mathematics learning outcomes before and after the application of TAI learning model, (2) students' mathematics learning outcomes before and after the application of TGT learning model, (3) students' learning activeness during the application of TAI and TGT learning models, (4) there is a significant difference between the improvement of students' mathematics learning outcomes in the application of TAI and TGT learning models. The population of this study were all students of class X SMK YAPIKA Makassar with the research sample, namely class X¬4 as many as 29 people and 32 people from class X3. Research conclusions: (1) The mathematics learning outcomes of X4 class students before and after the application of the TAI learning model, the average scores were 53.21 and 75.07. (2) The mathematics learning outcomes of X3 class students before and after the application of the TGT learning model, the average scores were 56.30 and 77.12 (3) The learning activeness of X4 class students during the application of the TAI and TGT learning models, the average scores were 30.25 and 28.5 (high category). Hypothesis testing obtained a significant value> 0.05 = 0.274 then H0 is accepted.

Referensi

Anggraeni, A. S., Budiyono, B., & Pramesti, G. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kompetensi Segitiga Dan Segiempat Bagi Siswa Kelas VII B SMPN 14 Surakarta Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika Solusi, 1(5), 85-103.

Antoro, B. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Dengan Model Pembelajaran Team Game Tournament. Warta Dharmawangsa, 14(3), 444-458. Https://Doi.Org/10.46576/Wdw.V14i3.827

Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 2(2), 235-244. Https://Doi.Org/10.30998/Jkpm.V2i2.2497

Fauzie, R. S., Gunadi, F., & Hadi, I. P. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Materi Persamaan Trigonometri. Wacana Didaktika, 10(2), 55-64

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13. Https://Doi.Org/10.54437/Irsyaduna.V1i1.236

Kirom, A. (2017). Peran Guru Dan Peserta Didik Dalam Proses Pembelajaran Berbasis Multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69-80.

Kosasih, A. M. (2017). Penerapan Model Kooperatif Tipe Team Accelerated Intruction (Tai) Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik. Didaktik : Jurnal Ilmiah Pgsd Stkip Subang, 2(2), 396-435. Https://Doi.Org/10.36989/Didaktik.V2i2.52

Lastuti, P. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TAI Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Matematika Siswa MTSN 2 Kudus Tahun Pelajaran 2018/2019. Journal Scientific Of Mandalika (Jsm) E-Issn 2745-5955 | P-Issn 2809-0543, 1(4 November), 272-284.

Mayasari, F. D. (2017). Pengaruh Konsentrasi Belajar Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SMK Negeri 1 Ngabang. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (Jppk), 6(6), Article 6. Https://Doi.Org/10.26418/Jppk.V6i6.20651

Meneses, F. Da C. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Accelerated Instruction Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Indonesian Journal Of Educational Development (Ijed), 1(2), 199-209. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.4003871

Nuryanti, R. (2019). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Team Games Tournament (TGT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bilangan Romawi Bagi Siswa Tunarungu Kelas IV SDLB (Penelitian Eksperimen Dengan One Group Pretest Posttest Design Di SLB B Sukapura Kota Bandung). Jassi Anakku, 19(1), 40-51. Https://Doi.Org/10.17509/Jassi.V19i1.22711

Putri, A. E., Wahyuni, A., & Kuning, D. S. (2019). Membentuk Karakter Tanggung Jawab Siswa SMA Pada Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Melalui Metode Pembelajaran Kooperatif. Semnasfip, 0, 140-147. Https://Jurnal.Umj.Ac.Id/Index.Php/Semnasfip/Article/View/5120

Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia, 1(0), 224-232. Http://Jurnal.Unissula.Ac.Id/Index.Php/Ippi/Article/View/2193

Sumarli, S. (2018). Analisis Model Pembelajaran Tipe Think-Pair-Share Berbasis Pemecahan Masalah Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa. JIPF (Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika), 3(1), 8–13. Https://Doi.Org/10.26737/Jipf.V3i1.335

Suseno, W., Yuwono, I., & Muhsetyo, G. (2017). Peningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Kelas VIII Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dengan Pembelajaran Kooperatif TGT. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(10), 1298-1307. Https://Doi.Org/10.17977/Jptpp.V2i10.10061

Thalita, A. R., Fitriyani, A. D., & Nuryani, P. (2019). Penerapan Model Pembelajaran TGT Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(2), 147–156.

Yunita, A., Juwita, R., & Kartika, S. E. (2020). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.31980/Mosharafa.V9i1.606

Diterbitkan

2023-04-09

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check