Penggunaan Media Konkret Terhadap Keaktifan Belajar Pembelajaran Matematika Kelas II SD Supriyadi 02 Semarang

Penulis

  • Nur Rohmawati Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Muhammad Prayito Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Kartinah Kartinah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Ranto Netty Sofiati Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2729

Kata Kunci:

Active Learning, Concrete media, Mathematics Learning.

Abstrak

The purpose of this study is to determine the use of concrete media for the activeness of student learning in mathematics learning grade IIb SD Supriyadi 02 Semarang. This type of research is descriptive qualitative research. This study used observation and interview techniques in data collection. The results showed that students actively learn in learning mathematics using concrete objects. In mathematics learning, learners are interested and learners are engaged in learning, as well as listening more and paying attention to what the teacher is conveying. This in learning situations shows an active, creative, and fun atmosphere. Active, creative, and fun learning if carried out continuously, it can increase students' interest in mathematics learning so that learning will be achieved. It is hoped that researchers can provide theoretical as well as practical benefits for the development of education, especially those related to the development of education in elementary schools. Learners can be seen listening to math learning in earnest. Based on the results of observations and interviews, students pay attention, listen, write, actively ask and answer, and do problems so that students feel happy in learning using concrete media in mathematics learning.

Biografi Penulis

Nur Rohmawati, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PPG Prajabatan/Universitas PGRI Semarang

Muhammad Prayito, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Kartinah Kartinah, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Ranto Netty Sofiati, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Referensi

Arsyad, Azhar. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada Anggit Sukmawati. 2020. Meta Analisis Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Matematika TSCJ, Vol 3 No 2, Tahun 2020 P-ISSN: 2615-4692 E-ISSN: 2615-6105

Dwisa, S. O. M., & Maryono, M. (2022). Penggunaan Media Konkret untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Kelas V SDN 078/I Teluk Ketapang. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1036-1045.

Fadjrin, N. N. (2018). Hubungan keaktifan belajar di sekolah terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VIII.

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model pembelajaran kooperatif dalam menumbuhkan keaktifan belajar siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1-13.

Moloeng, L. J. (2018). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya

Nasaruddin, N. (2015). Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21-30.

Nazir, M. (2005). Metode Penelitian. Bogor: Ghalia Indonesia

Nurfatimah, N., Affandi, L. H., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis keaktifan belajar siswa kelas tinggi di SDN 07 sila pada masa pandemi covid-19. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 5(2), 145-154.

Rikawati, K., & Sitinjak, D. (2020). Peningkatan keaktifan belajar siswa dengan penggunaan metode ceramah interaktif. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(2), 40.

Sari, Y. N. (2018). Pengaruh penerapan model pembelajaran means ends analysis menggunakan media video terhadap keaktifan belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 3 Pagar Alam. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 5(1), 89-103.

Septiyani, T., Tampubolon, B., & Rosnita, R. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Konkret Pada Pembelajaran Tematik Di Kelas I SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(1).

Setyawan, D. (2020). Meningkatan hasil belajar siswa menggunakan Realistic Mathematics Education (RME) berbantuan media konkrit. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(2), 155-163.

Shoimah, R. N., & Syafi'aturrosyidah, M. (2021). Penggunaan media pembelajaran konkrit untuk meningkatkan aktivitas belajar dan pemahaman konsep pecahan mata pelajaran Matematika siswa kelas III MI Ma’arif Nu Sukodadi-Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 4(2), 1-18.

Susanti, S., & Kurniawati, A. (2017). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dan Keaktifan Belajar Matematika Menggunakan Metode Gambar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1).

Tersiana Andra (2018). Metode Penelitian. Yogyakarta: Start Up.

Zain wan, Saiful. B. D. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check