Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Powtoon pada Materi Statistika
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2752Kata Kunci:
Animated video media, Powtoon, Statistics.Abstrak
Learning media is a tool in the teaching and learning process provided by the teacher regarding the material being taught to increase interaction between teachers and students and eliminate boredom in participating in learning so that it can encourage the learning process, therefore students need the development of learning media. This study aims to produce animation video media products based on Powtoon on statistics material in class IV SDN 21 Hanging with a total response of 18 students for the 2021/2022 academic year. This study uses the ADDIE model (analysis, design, development, implementation, evaluation). Field trials were carried out only on a limited basis. The instrument used in this study consisted of an expert validation sheet and a student response questionnaire instrument. The data analysis technique consists of an analysis of the feasibility of learning media. The results showed that the animation video based on Powtoon that was developed was feasible to be used as a learning media in class IV in statistics learning based on the average value of material expert validation of 93.33% and the average value of media validation of 77.14% and an average value of 77.14%. The average value of the language is 86.66%.
Referensi
Adkhar, B. I. (2016). Pengembangan media video animasi pembelajaran berbasis powtoon pada kelas 2 mata pelajaran ilmu pengetahuan alam di SD labschool UNNES. Skripsi. Semarang: Fakultas Ilmu Pendidikan Univ. Negeri Semarang.
Audie, N. (2019, May). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 586-595).
Aziz, F. (2020). Pengembangan Cerpen Tematik Tema Menyayangi Tumbuhan Dan Hewan Menggunakan Aplikasi Powtoon Berbasis Video. DIMAR: Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 035-052.
Deliviana, E. (2017). Aplikasi powtoon sebagai media pembelajaran: manfaat dan problematikanya
Dewi, F. F., & Handayani, S. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi En-Alter Sources Berbasis Aplikasi Powtoon Materi Sumber Energi Alternatif Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2530-2540.
Fitriani, N. (2019). Pengembangan media pembelajaran audio-visual powtoon tentang konsep diri dalam bimbingan kelompok untuk peserta didik Sekolah Dasar. Jurnal Tunas Bangsa, 6(1), 104-114
Harahap, D. H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Multimedia dengan Menggunakan Aplikasi Powtoon. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 7(5), 5103-5111.
Insani, N. H. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Powtoon Pada Materi Dialog Berbahasa Jawa. Piwulang: Jurnal Pendidikan Bahasa Jawa, 9(2), 229-238.
Luh, Ni, and Putu Ekayani. 2021. Pentingnya Penggunaan Media Siswa‟. Pentingnya Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa (March):1–16.
Putri, E. F. (2021). Media Pembelajaran Powtoon untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Ekonomi. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 198-205.
Rachmadina, Destria. 2020. ‘Pengembangan Video Pembelajaran Matematika Berbantuan Aplikasi Powtoon Dengan Pendekatan Kontekstual 68(1):1-12.
Ramli, Muhammad. 2012. Media Teknologi Pembelajaran‟. IAIN Antasari Press 1–3.
Rohani. 2019. Diktat Media Pembelajaran‟. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 1–95.
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Pengembangan (Research and Development/RnD).
Tafonao, Talizaro. 2018. ‘Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa’. Jurnal Komunikasi Pendidikan 2(2):103. doi: 10.32585/jkp.v2i2.113.