Analisis Gerakan Literasi Sekolah di SD Islam Darul Huda Kecamatan Genuk Kota Semarang

Penulis

  • Indar Khofifah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Arfilia Wijayanti Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Fine Reffiane Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2754

Kata Kunci:

Facilities and infrastructure, Literacy, School literacy movement.

Abstrak

The purpose of this study was to describe the implementation of the School Literacy Movement and supporting infrastructure for the School Literacy Movement in SD Islam Darul Huda. This study uses a qualitative method. Data collection procedures in this study used observation techniques, interviews, questionnaires and documentation. The results showed that the School Literacy Movement at Darul Huda Islamic Elementary School, Genuk District, Semarang City was going well. The percentage with the highest result is 92% in class II, which means that the implementation of the School Literacy Movement has gone very well. The highest percentage of questionnaire results is in supporting facilities and infrastructure, namely class I with a result of 89%. Grades I to grade VI have implemented the School Literacy Movement. Supporting facilities and infrastructure for the School Literacy Movement at Darul Huda Islamic Elementary School, namely a library that provides fiction and non-fiction reading books in clean and comfortable conditions for reading, in each class there is no specific reading corner but there are bookshelves to store books.

Biografi Penulis

Indar Khofifah, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Arfilia Wijayanti, Universitas PGRI Semarang

Dosen FIP/Universitas PGRI Semarang

Fine Reffiane, Universitas PGRI Semarang

Dosen FIP/Universitas PGRI Semarang

Referensi

Fauziah, d. (2020). Evaluasi Minat Baca Siswa melalui Program Literasi Sekolah. NUSANTARA, 108-116.

Hendrayanti, A. (2018). Peningkatan Minat Baca Dan Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas Rendah Melalui Penggunaan Reading Corner. Hendrayanti, A. (2018). Peningkatan Minat Baca Dan Kemampuan Membaca PeJurnal Penelitian Pendidikan, 235–248.

Hidayah, L. (2017). Implementasi Budaya Literasi di Sekolah Dasar Melalui Optimalisasi Perpustakaan: Studi Kasus di Sekolah Dasar Negeri di Surabaya. JU-Ke (Jurnal Ketahanan Pangan), 48-58.

Imran, I. A. (2017). Budaya Literasi Melalui Program GLS Dalam menumbuhkembangkan Minat Baca Siswa SD Negeri Melayu. Jurnal PENA, 701-714.

Irianto, P. O. (2017). Pentingnya penguasaan literasi bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. Proceedings Education and Language International Conference, Vol. 1. No. 1.

Kasman, T. d. (2016). Panduan Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kastro, A. (2022). Perpustakaan Sekolah sebagai Sarana Pendukung Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 92-100.

Kurniawan, E. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Madrasah Ibtidaiyah Muhammadiyah Paremono. Prosiding University Research Colluqium.

Lestari, M. R. (2019). Program gerakan literasi sekolah di sd dharma karya. Jurnal Holistik, 131-136.

Nikmah, S. H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Shared Berbantu Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 264-271.

Octavialis, N. &. (2021). Pembinaan Literasi Kewarganegaraan di SMP Negeri 11 Padang. Journal of Civic Education, 122-128.

Puspitasari, I. &. (2021). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 5(3), 1390-1400.

Reffiane, F. a. (2014). Metode Pembelajaran Berkirim Salam dan Soal Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Indahnya Negeriku Kelas IV SDN 6 Suwawal. Malih Peddas (Majalah Ilmiah Pendidikan Dasar) 4.1.

Salma, A. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Minat Baca Siswa Siswi Sekolah Dasar. Mimbar PGSD Undiksha .

Septiary, D. &. (2020). Pelaksanaan program gerakan literasi sekolah (GLS) di SD Muhammadiyah Sokonandi. Epistema, 1(1), 1–12.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Jakarta: Alfabeta.

Suryana, A. S. (2021). Pentingnya Membaca Buku Bagi Generasi Baru di Era Teknologi Bersama Komunitas Ayobaca Batam. National Conference for Community Service Project (NaCosPro).

Teguh, M. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1-9.

Wijayanti, A. &. (2017). Wijayanti, A., & Basyar, M. A. K. (2017). Pengembangan E-portofolio Tematik-Terpadu Berbasis Web Blog untuk Menanamkan Karakter Kritis dan Kreatif melalui Pembelajaran IPA. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 30-39.

Wijayanti, A. R. (2016). Mengembangkan Literasi Sains melalui Penerapan E-Portofolio Berbasis Web Blog untuk Meningkatkan Karakter Kritis Mahasiswa Calon Guru SD. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian dalam Bidang Pendidikan dan Pengajaran.

Winanda, N. K. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Terhadap Kompetensi Literasi Baca-Tulis Berbasis Budaya Sekolah Kelas V Sekolah Dasar Negeri Kecamatan Semarang Tengah Kota Semarang. Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA).

Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230-238.

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check