Efektivitas Model Problem Based Learning Materi Sifat Magnet Kelas VI B SDN Sawah Besar 01 Semarang
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2756Kata Kunci:
Problem based learning, Magnetic properties, LearnersAbstrak
This study aims to describe the Problem Based Learning Learning Model on the magnetic properties of natural science subjects. This research method uses a qualitative methodology. This study uses data collection techniques, namely observation, interviews and documentation. Researchers analyzed data from research results in a qualitative description. This study obtained the results that the problem-based learning model had a positive effect on student learning activities on the magnetic properties of science subjects, the percentage results showed that after the application of the problem-based learning model as many as 25 students scored above the KKM with a total percentage of 92.5% and as many as 2 students scored below the KKM with a total percentage of 7.4%. The problem-based learning learning model is a learning model that is useful for encouraging students to learn actively and be able to solve their own problems so that the learning outcomes produced by students can be remembered continuously.Â
Referensi
Adi, N. P., Ngurah Ayu N. M., Duwi N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Pokok Bahasan Kalor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMAN 11 Semarang. Prosiding Mathematics and Science Forum, 279-290.
Assegaff, A & Uep S.T. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Analitis Melalui Model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 38-48.
Gunantara, Gd, Md Suarjana, & Pt. Nanci Riastini. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Mimbar PGSD Universitas Pendidikan Ganesha.
Handayani, D., Yunita, A.S.A., Eka, J., & Saprizal, H. 2022. Pengembangan Modul Pembelajaran Kimia Materi Asam Basa Berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Chemistry Education Practice, 108–114.
Hotimah, Husnul. (2020). Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi, 5-11.
Hujaemah, E., Saefurrohman, A., & Sultan M.H, U. (2015). Pengaruh Penerapan Model Snowball Throwing Terhadap Hasil Belajar IPA Di Sekolah Dasar. Terbit Sejak, 23–32.
Irwan, Vellisa. P & Mansurdin. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 2097-2107.
Isro’atun,‎ dan Amelia Rosmala. 2018. Model-Model Pembelajaran Matematika. Jakarta: Bumi Aksara.
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 20–29.
Kardi, Juliwis. (2021). Model Problem Based Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Diniyyah Jurnal STIT Diniyyah Puteri Padang Panjang, 1-34.
Masrinah, E.N., Ipin A., Aden A.G. (2019). Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Seminar Nasional Pendidikan, FKIP UNMA, 924-932.
Muayyadatiddieny, Faridha, dkk. (2015). Potensi Sintaks Pembelajaran PBL (Problem Based Learning)-Metakognitif dalam Melatih Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Seminar Nasional Pendidikan Sains UKSW 2015, 257-264.
Nadhifah, G., & Afriansyah, E. A. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Inquiry. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 33–44.
Rerung, N., Sinon, I. L., & Widyaningsih, S. W. (2017). Penerapan model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik SMA pada materi usaha dan energi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 6(1), 47-55.
Robiyanto, Agus. (2021). Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa. MAHAGURU: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 114-121.
Rohman, Fathur. (2014). Strategi Pengelolaan Komponen Pembelajaran Bahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 63-78.
Setiawan, A. R. (2019). Penggunaan Mabadi Asyroh dalam Pembelajaran Biologi untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar. In Prosiding Seminar Nasional Biologi, 158-164.
Sodiq, Achmad Fajar. (2021). Penerapan Metode Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Materi Gaya Magnet pada Siswa Kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Sunan Giri Kecamatan Dampit Kabupaten Malang. EBTIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 1-9.
Suarsani, G. A. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Kimia dengan Materi Pokok Kimia Unsur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar Kimia dengan Materi Pokok Kimia Unsur Melalui Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(1), 50–56. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i1.17607.
Subarnas, Hendra, dkk. (2021). Peningkatan Keterampilan Mengidentifikasi Sifat-Sifat Magnet Kelas Vi Melalui Model Problem Based Learning. Pinisi Journal PGSD, 2798-9097.
Sulaeha, dkk. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Tamalatea Kabupaten Jeneponto (Studi pada Materi Pokok Reaksi Reduksi Oksidasi). Jurnal Chemica Vol. 17 Nomor 2 Desember 2016, 94 – 102.
Tresnawati, I., Yulyanty A., Galih Dani S. (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Pemahaman Konsep Statistika. COLLASE: Journal of Elementary Education, 99-108.