Kesulitan Belajar Jarak Jauh Materi Tema 6 Panas dan Perpindahannya Suhu dan Kalor

Penulis

  • Ahmad Muhandis Widodo Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Fine Reffiane Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Kiswoyo Kiswoyo Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2795

Kata Kunci:

Difficulty learning, Long Distance, Student.

Abstrak

The purpose of this study was to find out the learning difficulties experienced by fifth grade students when learning through an online learning system at SD N Krompakan, Gemuh District, Kendal Regency.The research method used is qualitative research. In this study the data collection techniques used included interviews, questionnaires and documentation. This research was carried out at Krompakan Elementary School, Gemuh District, Kendal Regency in January 2023. In this study, data validity and triangulation tests were tested. The results of this study indicated that the analysis of distance learning difficulties for fifth grade students at Krompakan Elementary School had gone well.

Biografi Penulis

Ahmad Muhandis Widodo, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang.

Fine Reffiane, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang.

Kiswoyo Kiswoyo, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang.

Referensi

Acep, Roni Hamdani dan Asep Priatna 2020. “Efektifitas Implementasi Pembelajaran Daring (Full Online) Dimasa Pandemi Covid-19 Pada Jenjang Sekolah Dasar di Kabupaten Subangâ€

Azhar, Arsyad. (2009). Media Pembelajaran . Jakarta: Raja Grafindo Persada Rineka Cipta.

Badriyah, N., Sukamto, S., & Subekti, E. E. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Pada Materi Pecahan Kelas III SDN Lamper Tengah 02. Pedagogik: Jurnal Pendidikan, 15(1), 10-15.

Fauziyah Rizki, Fine Reffiane, Sukamto (2019) â€Analisis Kesulitan Belajar Operasi Hitung Pembagian Pada Siswa Kelas 3 Sdn Gebangsari 02â€. Jurnal Basicedu Volume 3 Nomor 2 Tahun 2019 Halaman 838- 843.

Firman, Sari Rahayu Rahman (2020). Pembelajaran Online Covid-19 Indonesian Journal of Educational Science (IJES), 2(2), 81-89.

Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia

Hasanah, Mulya Faidatul. 2021. Efektivitas Penggunaan Whatsapp Group pada Pembelajaran Jarak Jauh di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan Berbantuan Teknologi. 1 (2): 81-82.

Imania, K. A., & Bariah, S. K. (2019). Rancangan Pengembangan Instrumen Penilaian Pembelajaran Berbasis Daring. Jurnal Petik, 5(1), 31–47. https://doi.org/10.31980/jpetik.v5i1.445

Kuntarto, E. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia Di Perguruan Tinggi. Indonesian Language Education and Literature, 03, 102.

Nika Cahyati, Rita Kusuma, (2020), Peran Orang Tua Dalam Menerapkan Pembelajaran Di Rumah Saat Pandemi Covid-19, Jurnal Golden Age, No. 1.

Nur, Muhammad Nadzirin Anshari. (2020) “Mendadak E-Learning†(opini) daring. Diperoleh pada tanggal 22 april 2021. Dari sumber https://telisik.id/news/mendadak-e-learning, 22-25.

Rahayu,S, Fine Reffiane, Ferina Agustini (2021) â€Pengembangan Media Aplikasi Klikme Learnme Pada Tema 7 Subtema 1 Kelas IV SDN Bogosari 01 Demak†Journal MAJALAH LONTAR Vol.33 No. 2 Agustus 2021

Simanihuruk, L., Simarmata, J., Sudirman, A., Hasibuan, M. S., Safitri, M., Sulaiman, O. K., Ramadhani, R., & Sahir, S. H. (2019). E-Learning: Implementasi, Strategi dan Inovasinya. Yayasan Kita Menulis.

Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Sudjana, Nana. 2009. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujatmoko, Emmanuel. 2010. “Hak Warga Negara Dalam Memperoleh Pendidikanâ€. Jurnal Konstitusi. Volume, 7 No.1. https://jurnalkonstitusi.mkri.id/index.php/jk/article/view/208. Di akses pada 11 Maret 2020.

Yaumi, Muhammad. 2018. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta : Prenadamedia Group.

Zainudin, Z., & Pambudi, B. (2019). Developing Critical Thinking Skills-Based Learning Set of Basic Physics Subject Using Edmodo in Android Platform. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 15(1), 14–23. https://doi.org/10.15294/jpfi.v15i1.14350

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check