Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Animaker pada Pembelajaran Tema 8 Subtema Perubahan Lingkungan

Penulis

  • Dilla Nurillah Lestari Universitas Pakuan Bogor, Indonesia
  • Irvan Permana Universitas Pakuan Bogor, Indonesia
  • Ratih Purnamasari Universitas Pakuan Bogor, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2849

Kata Kunci:

Animaker, Development, Video Animation.

Abstrak

This study aims to develop animated video media based on animaker in learning the theme of 8 sub-themes of environmental change in class V SD Negeri Kota Batu 08 knowing the effectiveness of the media, as well as knowing student responses to the media. This research is a type of research and development (RnD) or research and development according to the ADDIE model covering Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. The product resulting from this research is animaker-based animated video media which was developed in the form of validation tests by media expert validators, linguists and material experts, and student response questionnaires and evaluations. In feasibility, the percentage of media experts is 92.8%, material experts are 78.1% and linguists are 87.2%. The results of the practicality of learning media with the Animaker application can be observed from student response questionnaires and evaluation results. The results of the study prove that the learning media with the Animaker application is feasible to use. Student responses prove a positive impact with the percentage of scores obtained. Based on the student response questionnaire of 71.7%, it can help in the learning process that is more interesting, effective and efficient.

Biografi Penulis

Dilla Nurillah Lestari, Universitas Pakuan Bogor

Mahasiswa PGSD/FKIP/Universitas Pakuan Bogor

Irvan Permana, Universitas Pakuan Bogor

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Pakuan Bogor

Ratih Purnamasari, Universitas Pakuan Bogor

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Pakuan Bogor

Referensi

Dewi, F. F., & Handayani, S. L. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi En-Alter Sources Berbasis Aplikasi Powtoon Materi Sumber Energi Alternatif Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2530–2540.

Fajarwati, M. I., & Irianto, S. (2021). Pengembangan Media Animaker Materi Keliling Dan Luas Bangun Datar Menggunakan Kalkulator Di Kelas Iv Sd Ump. EL-Muhbib: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Dasar, 5(1), 1–11.

Firdaus, H., Atikah, C., & Ruhiat, Y. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Kelistrikan Kendaraan Ringan Berbasis Animaker Terintegrasi Youtube. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin Undiksha, 09(02), 100–108.

Ii, B. A. B. (2021). Video animasi adalah pergerakan satu frame dengan frame lainnya yang saling berbeda dalam durasi waktu yang telah. 54–66.

Indriyani, L. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kognitif Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, 2(1), 17–26.

Johari, A., Hasan, S., & Rakhman, M. (2016). Penerapan Media Video Dan Animasi Pada Materi Memvakum Dan Mengisi Refrigeran Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 8.

Mashuri, D. K., & Budiyono. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Materi Volume Bangun Ruang untuk SD Kelas V. JPGSD: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(5), 893–903

Ningtyas, A. M., Dewi, R. S., & Taufik, M. (2021). Developing Animaker-Based Animation Videos on the Theme of “Daerah Tempat Tinggalku†At Grade Iv Sdn Banjarsari 2 Serang. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 739.

Nurhasanah, E, dkk. (2021). Pelatihan Perancangan Media Animasi Berbasis Aplikasi Animaker Bagi Guru MTS. Nahdlatul Ulama Garunggung Kabupaten Karawang. 6(1), 6.

Permatasari, I. (2015). Keefektifan Penggunaan Media Video Animasi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menyimak Bahasa Jerman Siswa Kelas X MIA SMA Negeri 1 Sedayu Bantul. Journal of Geotechnical and Geoenvironmental Engineering ASCE, 120(11), 259.

Ponza, P. J. R., Jampel, I. N., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan Media Video Animasi Pada Pembelajaran Siswa Kelas IV Di Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(1), 9–19.

Pulungan, H., & Hasanah, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran IPA Menggunakan Animaker Berbasis Problem Based Learning (PBL) Pada Materi Perubahan Wujud Benda Di Kelas IV SD. Jurnal Penelitian Pendidikan MIPA, 6(2), 22–27.

Salma. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran video Animasi Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Muaro Jambi. 6.

Sidabutar, N. A. L., & Reflina, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika SMA dengan Aplikasi Animaker pada Materi Vektor. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1374–1386.

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check