Penerapan Model Teams Games Tournament untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara

Penulis

  • Abdul Halik Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nur Ilmi Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Juli Astria Ningsih Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2863

Kata Kunci:

Learning outcomes, Process, Teams games tournament.

Abstrak

The problem in this study is the low learning outcomes of class V students' speaking skills so that action is needed. The approach used is a qualitative approach and the type of research used is Classroom Action Research (PTK). The subjects in this study were fifth grade students of UPT SD Negeri 9 Arawa Sidrap Regency for the 2022/2023 academic year, with a total of 15 students consisting of 7 male students and 8 female students, as well as a teacher. The focus of this research is the focus on the process and the focus on the learning outcomes of students' speaking skills about pantun by applying the cooperative learning model of the team games tournament type. Data collection techniques used in this study include the stages of observation, testing and documentation. The data analysis technique used was data reduction, data condensation, data presentation and conclusion which were processed qualitatively. The conclusions in this study are that the process and learning outcomes of students' speaking skills in class V UPT SDNegeri 9 Arawa, Sidrap Regency by applying the cooperative learning model of the team games tournament type have increased.

Biografi Penulis

Abdul Halik, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Nur Ilmi, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Juli Astria Ningsih, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar, Indonesia

Referensi

Damayanti, S., & Apriyanto, M. T. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Teams Games Tournament) Terhadap. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 02(02), 235–244.

Gunarta, I. G. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantuan Media Question Card Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(2), 112– 120.

Hakim, A., & Ilmi, N. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Journal Of Education, 1(1), 170–184.

Halik, A, Ila I, & Monalisa (2019). Penerapan Metode Directed Reading Thinking Activity (Drta) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SDN 65 Parepare. Jurnal Nalar Pendidikan. 7(2), 128.

Halik, A., Ilmi, N., & Azis, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Somatic Auditory Visual Intellectual untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas V UPTD SD Negeri 1 Parepare. 2015, 1378–1386.

Hasnah, Muhammad Asrul Sultan & Resky Mutiara Sunandar (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IV UPT SD Negeri 12 Tanrutedong Kabupaten Sidrap. JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar. 1(2), 46.

Hayati, Sri. (2017). Belajar & Pembelajaran Berbasis Cooperative Learning. Magelang:Graha Cendekia. 2-14

Lukman. A., Kamaruddin H., & Khaerunnisa. (2022). Filsafat Pendidikan. Makassar: Badan Penerbit UNM.

Mu’alimin dan Rahman Arofah Hari Cahyadi. (2014). Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik.Pasuruan: Ganding Pustaka. 5

Nasruddin. (2019). Penerapan Metode Teams Games Tournament (Teams Game Tournament) Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas VIII Di SMP Negeri 1 Bandar Baru. Jurnal Sains Riset, 9(1), 60-63.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi Model. Surabaya: In Nizmania Learning Center. 41.

Nurjannah, Ritha Tuken & Al Mulky Shera. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V. Jurnal Pendidikan & Pembelajaran Sekolah Dasar. 2(2), 189.

Purnamasari, Y. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Kemandirian Belajar Dan Peningkatan Kemampuan Penalaran Dan Koneksi Matematik Peserta Didik SMPN 1 Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan dan Keguruan. 1(1).

Putra, F. G. (2015). Eksperimentasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Berbantuan Software Cabri 3d diTinjau dari Kemampuan Koneksi Matematis Siswa Fredi Ganda Putra. Jurnal Pendidikan Matematik, 6(2), 143–153.

Rofiq, M.A, Mahmud, M. A. & Musfiroh, I. A. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Fiqih Melalui Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Kelas V MI AT Tarbiyah LOA Janan. Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran. 6(2), 109-130.

Setyonegoro, Agus, Akhyaruddin dan Hilman Yusra. (2020). Bahan Ajar Keterampilan Berbicara. Jambi: Komunitas Gemulun Indonesia. 194.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal Edunomika. 2(1), 41-45

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check