Analisis Kesulitan Belajar Kosakata Bahasa Inggris pada Siswa Kelas II SD Negeri Duren Temanggung

Penulis

  • Anggita Lia Anggraini UNIVERSITAS PGRI SEMARANG, Indonesia
  • Muhammad Arief Budiman UNIVERSITAS PGRI SEMARANG, Indonesia
  • Lina Putriyanti UNIVERSITAS PGRI SEMARANG, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i2.2873

Kata Kunci:

Learning difficulties, Students, Vocabulary English.

Abstrak

This study has two objectives namely to identify and describe the factors that influence the difficulty of learning English vocabulary in grade II students at SD Negeri Duren Temanggung Regency and to identify and describe solutions to overcome difficulties in learning English vocabulary in grade II students. This type of research is descriptive qualitative. The research subjects were class II students. Data collection techniques using observation, interviews, questionnaires, documentation and tests. Data analysis procedures used the Miles & Huberman interactive model technique (data reduction, data presentation and conclusion). The results of the study showed that there were still many students having difficulty learning English vocabulary in writing and vocabulary mastery from 19 students as many as 12 students had difficulty especially in writing (writing) and vocabulary mastery. Two factors that cause students to have difficulty learning English vocabulary are internal factors and external factors. The conclusion of this study is that there are several factors that influence students' difficulties in learning English vocabulary material. These factors are internal factors and external factors.

Biografi Penulis

Anggita Lia Anggraini, UNIVERSITAS PGRI SEMARANG

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Muhammad Arief Budiman, UNIVERSITAS PGRI SEMARANG

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Lina Putriyanti, UNIVERSITAS PGRI SEMARANG

Dosen PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Referensi

Aslamiah, Suaibatul. (2020). Kesulitan Belajar Bahasa Inggris Dalam Perspektif Pendidikan. PrimEarly: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar Dan Anak Usia Dini, 3(2), 134–146. https://doi.org/10.37567/prymerly.v3i2.325.

Budiman, M. A., Widyaningrum, A., & Azizah, M. (2020). Kreatifitas Guru dalam Memilih Media untuk Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar. In Seminar Nasional Hasil Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (pp. 32-43).

Fatimah, Nurul., & Muttaqin, Ahmad. Izza. (2020). Pendampingan Pelatihan “Penggunaan Metode Sing a Song Sebagai Alternatif Pembelajaran Dalam Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Inggris Siswa Di Mi Al-Ikhsan Canga’an Genteng.†Jurnal ABDI KAMI (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 3(2), 201–211. https://doi.org/10.29062/abdi_kami.v3i1.312

Fitriawan, M. D., & Budiman, M. A. 2021. Analisis Kesulitan Siswa dalam Mempelajari Bahasa Inggris di SD Negeri 1 Boja Kabupaten Kendal Tahun Ajaran 2020/2021. JURNAL ARYA SATYA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 1, No. 1

Gunawan, Gilang Maulana., Endang Hidayat, A. Muharram. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Inggris pada Pembelajaran Daring. 1096–1102. http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk/article/view/2087.

Jaya, Hasma. Nur. (2017). Keterampilan Dasar Guru untuk Menciptakan Suasana Belajar yang Menyenangkan. Didaktis: Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 17(1), 23–35. http://journal.um surabaya.ac.id/index.php/didaktis/article/view/1555/1275.

Riziqsiwi, F. F., Budiman, M. A., & Reffiane, F. (2021). Analisis Keterkaitan Pembelajaran Bahasa Inggris sebagai Muatan Lokal dengan Kurikulum Tematik KELAS IV SD Muhammadiyah 01 Kota Tegal. Wawasan Pendidikan, 1(2), 283-291.

Saidah, A., Budiman, M. A., & Wijayanti, A. (2021). Analisis Pelaksanaan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SD Bilingual Muhammadiyah 1 Purwodadi. Wawasan Pendidikan, 1(2), 140-149.

Saraswati, W., Budiman, M. A., & Rahmawati, I. 2020. Pembelajaran Bahasa Inggris di SD Negeri Petompon 01 Semarang. JS (JURNAL SEKOLAH), 4(4), 85-90.

Soeharyono, J. N. I., Budiman, M. A., & Damayani, A. (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Kelas Iv Sd Negeri Pengkol Jepara. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 2(1), 43-53.

Sucandra, Muhammad Arief Budiman, Khusnul. Fajriyah. (2022). Analisis Kesulitan Penguasaan Kosakata Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa Inggris Pada Siswa Kelas Iv Di Sd Plus Latansa Kabupaten Demak. Wawasan Pendidikan, 2(1), 71–80. https://doi.org/10.26877/wp.v2i1.9664

Sugiyono, 2015. Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono, 2018. Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukesi, A. N., Saputro, B. A., & Budiman, M. A. 2020. Analisis Kemampuan Penalaran Operasi Hitung Bilangan Cacah Berbantu Penyampaian Bahasa Inggris Dengan Model NHT Sekolah Dasar. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 10(2), 10-19.

Utari, Dian Rizky., M. Yusuf Setia Wardana., & Aries., Tika Damayani. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Abk (Tuna Rungu) Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika. Mathline: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(2), 183–194. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i2.162.

UU RI Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. (2003). 147–173.

Wahyuningsih, S. P., Budiman, M. A., & Sari, V. P. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Online Bahasa Inggris Dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 2(1), 1-7.

Widyaningrum, A., Budiman, M. A., & Azizah, M. (2021). Pengembangan Media Spellearn untuk Meningkatkan Spelling dan Learning Anak Usia Sekolah Dasar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(2), 125-134.

Wijaya, Iriany Kesuma. "Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar." BAHTERA: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra 14.2 (2015): 120-128. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.02.

Diterbitkan

2023-06-30

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check