Kuya Ngagandong Imahna: Analisis Keterampilan Membaca Dongeng Bahasa Sunda pada Siswa Sekolah Dasar

Penulis

  • Siti Rizki Nuranissa Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Astri Sutisnawati Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia
  • Luthfi Hamdani Maula Universitas Muhammadiyah Sukabumi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.2947

Kata Kunci:

Fables, Fairy Tales, Reading Skills, Sundanese.

Abstrak

The research aimed at knowing, analyzing, and explicitly describing the reading skills of elementary school students, especially in reading Sundanese text entitled Kuya Ngagandong Imahna. Data collection through oral reading test and observation. Referring to the acquisition of oral reading test scores, the reading skills of the students can be said to be quite fluent in reading Sundanese fairy tales entitled Kuya Ngagandong Imahna. The end result is that students are able to identify letters correctly, pronounce words fairly accurately, read fluently and answer questions about the content of the reading correctly.

Biografi Penulis

Siti Rizki Nuranissa, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Mahasiswa PGSD/FKIP/Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Astri Sutisnawati, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Luthfi Hamdani Maula, Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Muhammadiyah Sukabumi

Referensi

Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. CV. Syakir Media Press.

Aulia, K., & Mastoah, I. (2019). Kemampuan Membaca Pada Siswa Kelas 3 Di Mi Al- Hidayah Gorda (Studi Kasus Kesulitan Membaca). 6(02).

Aviani, N. S., Sutisnawati, A., Nurmeta, I. K., Surtini, A., & Novianti, S. (2022). Upaya Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman melalui Cerita Pendek Wayang Sukuraga. Jurnal Basicedu, 6(5), 8641–8651. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3873

Bastin, N. (2022). Keterampilan Literasi, Membaca, dan Menulis. Nahason Bastin Publishing.

Darmadi. (2018). Membaca Yuk Strategi Menumbuhkan Minat Baca Pada Anak Sejak Usia Dini. Guepedia Publisher.

Guntur, M., Marnayana, & Handayani, H. (2022). Buku Ajar Pembelajaran Membaca Pemahaman Berbasis CLIL (Content and Language Integrated Learning). CV. Mitra Cendekia Media.

Juhaeni, J., Agista Ifain, Asadine Silmi Kurniakova, Azmi Tahmidah, Dwi Nur Arifah, Siti Faridha Friatnawati, Safaruddin, S., & R. Nurhayati. (2022). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 2(3), 126–134. https://doi.org/10.53621/jider.v2i3.74

Kesuma, P. Z. (2022). Cara Ajaib Menutrisi Otak Anak. Bentang Pustaka.

Khairisofa, F. (2017). Pengembangan Modul Membaca Permulaan Untuk Anak Berkesulitan Belajar Kelas Iii Sekolah Dasar Negeri 2 Bero, Trucuk, Klaten. Jurnal Widia Ortodidaktika, Vol 6, No 5. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/plb/article/view/7784

Kumullah, R., Yusuf, A., & Mahmud, A. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Matappa, 4(1), 113-120 http://dx.doi.org/10.31100/dikdas.v4i1.1035

Mardiyanti, L., Maula, L. H., Amalia, A. R., Heryadi, D., & Ramdani, I. (2022). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Menggunakan Media Big Book Sukuraga di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6387–6397. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3227

Mukhtazar. (2020). Prosedur Penelitian Pendidikan. Absolute Media.

Musbikin, I. (2021). Penguatan Karakter Gemar Membaca, Integritas dan Rasa Ingin Tahu—Google Books. Nusa Media. https://www.google.co.id/books/edition/Penguatan_Karakter_Gemar_Membaca_Integri/yqxuEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=Penguatan+Karakter+Gemar+Membaca,+Integritas,+dan+Rasa+Ingin+Tahu&pg=PA37&printsec=frontcover

Mustadi, A., Amelia, R., Budiarti, W. N., Anggraini, D., Amalia, E., & Susandi, A. (2021). Strategi Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dan Bersastra yang Efektif di Sekolah Dasar. UNY Press.

Nugraha, A. P., Ms, Z., & Bintoro, T. (2018). Hubungan Minat Membaca dan Kemampuan Memahami Wacana dengan Keterampilan Menulis Narasi. Indonesian Journal of Primary Education, 2(1), 19. https://doi.org/10.17509/ijpe.v2i1.11647

Nurhadi. (2022). Teknik Membaca. Bumi Aksara.

Pradita, L. E., & Jayanti, R. (2021). Berbahasa Produktif melalui Keterampilan Berbicara: Teori dan Aplikasi. Penerbit NEM.

Riyanti, A. (2021). Keterampilan Membaca. Penerbit K-Media.

Rosyada, D. (2020). Penelitian Kualitatif Untuk Ilmu Pendidikan. Prenada Media.

Sari, N. P. (2022). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Membaca Pada Siswa Kelas 1 SDIT Al Marhamah Kampung Dalam Pariaman [Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Batusangkar]. https://ecampus.iainbatusangkar.ac.id/batusangkar/AmbilLampiran?d=GtiiN14zpdLhU%2FygDlMHOeI1hG2Q18n0WeUCPnwBcYOBKZLSEz%2FJKfX6UWARHyS5hEBQIdYY2dYJFh9Pm96Y0%2BTUMaEmbWbCyOSbx371kfKAVt7CXGNISWoth4Vsz4YwKsk%2F6fyNruggDw4gYQZ1vXIka1llogg976y2oJZqylM%3D

Sholihah, Q. (2020). Pengantar Metodologi Penelitian. Universitas Brawijaya Press.

Suastika, N. S. (2019). Problematika Pembelajaran Membaca Dan Menulis Permulaan Di Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(1), 57. https://doi.org/10.25078/aw.v3i1.905

Sukardi. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan Praktiknya (Edisi Revisi). Bumi Aksara.

Sunarti, S. (2021). Pembelajaran Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Penerbit NEM.

Yasinta, P. Y., Maula, L. H., & Uswatun, D. A. (2020). Penerapan Metode Shared Reading Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Nyaring Siswa Di Kelas Tinggi (No. 1). 3(1), Article 1. https://doi.org/10.37150/perseda.v3i1.457

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check