Peran Guru Sebagai Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Kurikulum Merdeka Belajar

Penulis

  • Reksa Adya Pribadi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Safna Anggraeni Syahid Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
  • Astri Oktaria Putri Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.2953

Kata Kunci:

Education, Pancasila student profile, Teacher’s role.

Abstrak

The profile of Pancasila students as part of the independent learning curriculum in the process of strengthening the Pancasila Student Profile is important for the role of a teacher. The purpose of this study is to determine the role of the teacher as strengthening the Pancasila Student Profile in the Independent Learning Curriculum. The research method used is descriptive qualitative. The data collection techniques used are observation, interviews and documentation. From the results of the research conducted, the role of the teacher is very important because the teacher is not only transferring knowledge but also motivation and character in children. In an effort to strengthen the Pancasila Student Profile, teachers must have the main ability, namely as an example / role model for children. Have a learning plan that focuses on the formation of Pancasila values. Make learning based on the local wisdom approach. Building students' awareness through project-based learning models. making learning interesting and not limited to space, place and time. Learning models that utilize IT developments. Creating a learning evaluation centered on the scientific approach.

Biografi Penulis

Reksa Adya Pribadi, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Dosen PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Safna Anggraeni Syahid, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Mahasiswa PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Astri Oktaria Putri, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Mahasiswa PGSD/FKIP/Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Referensi

Direktorat Sekolah Dasar. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Retrieved from Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan website: http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila

Elviana, R. N., M. Hosnan, & Suparno. (2022). PERAN GURU DALAM MENANAMKAN KARAKTER DISIPLIN PADA SISWA KELAS IV MELALUI KEGIATAN PEMBELAJARAN DI SDN KARAWACI BARU 6. PRIMARY: JURNAL PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR, 11(1), 206-214.

Ernawati, Y., & Rahmawati, F. P. (2022). Analisis Profil Pelajar Pancasila Elemen Bernalar Kritis dalam Modul Belajar Siswa Literasi dan Numerasi Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu,

Fitriya, Y., & Latif, A. (2022, December). MISKONSEPSI GURU TERHADAP IMPLEMENTASI PROYEK PENGUATAN PROFIL PELAJAR PANCASILA DI SEKOLAH DASAR. In Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung IV (Vol. 4, No. 1).

Hapsari, F., Desnaranti, L., & Wahyuni, S. (2021). Peran Guru dalam Memotivasi Belajar Siswa selama Kegiatan Pembelajaran Jarak Jauh. Research and Development Journal of Education, 7(1), 193-204.

Hayati, F., Neviyarni, N., & Irdamurni, I. (2021). Karakteristik Perkembangan Siswa Sekolah Dasar : Sebuah Kajian Literatur. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1809–1815.

Ismail, S., Suhana, S. & Zakiah, Q. Y. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila Di Sekolah. JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), 76-84.

Kemendikbud Ristek. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1– 108.

Kiska, N. D., Putri, C. R., Joydiana, M., Oktarizka, D. A., Maharani, S., & Destrinelli, D. (2023). Peran profil pelajar pancasila untuk membentuk karakter peserta didik sekolah dasar. Journal on Education, 5(2), 4179-4188.

Kurniawaty, I., & Faiz, Aiman, P. (2022). Strategi Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5170–5175.

Mahlianurrahman, M., & Aprilia, R. (2022). Menyusun Cerita Praktik Baik Pembelajaran Berbasis Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Anugerah, 4(1), 43-49.

Puspitaningsih, L., & Xiaoyan, J. (2022). Profil Pelajar Pancasila dalam Peribahasa Indonesia yang Mengandung Unsur Makanan dan Cita Rasanya. Arif: Jurnal Sastra dan Kearifan Lokal, 1(2), 282-303.

Sari, N. K. & Puspita, L. D. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar. Jurnal Dikdas Bantara, 2(1), 57-72.

Sari, R. M. (2019). ANALISIS KEBIJAKAN MERDEKA BELAJAR SEBAGAI STRATEGI PENINGKATAN MUTU PENDIDIKAN. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 38-50.

Sulianti, Y. E. A. (2020). Penerapan Nilai-Nilai Pancasila dalam Lembaga Pendidikan. Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 54-65.

Syofyan. Harlinda, Susanto, R., Setiyati, R., & Vebryanti. (2020). PKM Pemberdayaan Kompetensi Sosial dan Kepribadian Guru dalam Penguatan Pendidikan Karakter Siswa. Ikraith-Abdimas, 3(3), 26–33.

Vhalery, R. A., Albertus, M. S., & Ari, W. L. (2022). KURIKULUM MERDEKA BELAJAR KAMPUS MERDEKA:SEBUAH KAJIAN LITERATUR. Research and Development Journal Of Education, 8(1), 185– 201.

Diterbitkan

2023-10-10

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check