Pengaruh Model Discovery learning terhadap Hasil Belajar Kelas V UPTD SD Negeri 28 Parepare

Penulis

  • Natriani Syam Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Muslimin Muslimin Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Nabila Khaerunnisa Rusman Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.2991

Kata Kunci:

Change in Object Shape, Discovery Learning, Learning outcomes.

Abstrak

This study aims to determine whether there is an influence of the Discovery learning learning model on student learning outcomes in class V UPTD SD Negeri 28 Parepare. This research is a research that uses a quantitative approach to the type of experimental research and the design used is a non-equivalent control group design and a quasi-experimental form. The type of sampling technique used was purposive sampling with a total sample of 40 students. The outcome data in this study are the results of the pretest and posttest. Data analysis techniques are descriptive data analysis and inferential data analysis. The results of descriptive statistiks were obtained from student learning outcomes in the matter of changes in the shape of objects. The results of the analysis using the independent sample t-test showed that the tested value was less than 0.05, namely 0.042 <0.05. Sig. (2-tailed) < 0.05 or 0.042 < 0.05, which means that H0 is rejected and H1 is accepted. Thus it can be concluded that the Discovery learning learning model has an effect on student learning outcomes on material changes in the form of objects class V UPTD SD Negeri 28 Parepare.

Biografi Penulis

Natriani Syam, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Univesitas Negeri Makassar.

Muslimin Muslimin, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Univesitas Negeri Makassar.

Nabila Khaerunnisa Rusman, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Univesitas Negeri Makassar.

Referensi

Artawan, P. G. O., Kusmariyatni, N., & Sudana, D. N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(3), 452. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i3.29456

Azis, Y., Israwaty, I., & Fitri, M. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Siswa Kelas IV UPTD SD Negeri 132 Barru. Pinisi Journal PGSD, 2798–9097.

Darmawan, D., & Dinn Wahyudin. (2018). Model Pembelajaran di Sekolah. Remaja Rosdakarya.

FAJRI, Z. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Sd. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 7(2), 1. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v7i2.478

Hariyanto, Maryam, & Zainal, Z. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Example Non-Example Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kabupaten Barru. Pinisi Journal of Education, 1(1), 239–256.

Hasan, K., Halik, A., & Andarsumar, M. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Muatan Ipa Tentang Siklus Air Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas. 1, 230–238.

Ika, L. (2021). Teknik pengambilan sampel purposive dan snowball sampling. Jurnal Kajian, Penelitian & Pengambilan Pendidikan Sejarah, 6(1), 33–39. http://journal.ummat.ac.id/index.php/historis/article/download/4075/pdf

Massie, A. Y., & Nababan, K. R. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Siswa. Satya Widya, 37(1), 54–61. https://doi.org/10.24246/j.sw.2021.v37.i1.p54-61

Nurdin, M. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 09(01), 9–22.

Pronasi dan Whendy Trissan. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) Pada Materi Macam-Macam Gaya dalam Struktur BANGUNAN KELAS X TEKNIK KONSTRUKSI BATU DAN BETON SMKN 1 PALANGKA RAYA TAHUN AJARAN 2016/2017. 3(1), 40–50.

Puspitasari, Y., & Nurhayati, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 7(1), 93–108. https://doi.org/10.47668/pkwu.v7i1.20

Rokhimawan, M. A., Badawi, J. A., & Aisyah, S. (2022). Model-Model Pembelajaran Kurikulum 2013 pada Tingkat SD/MI. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2077–2086. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i2.2221

Sinambela, P. N. J. M. (2017). Kurikulum 2013, Guru, Siswa, Afektif, Psikomotorik, Kognitif. E-Journal Universitas Negeri Medan, 6, 17–29.

Sugiyono, D. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Tindakan.

Sutisna, I. (2020). Statistika Penelitian: Teknik Analisis Data Penelitian Kuantitatif. Universitas Negeri Gorontalo, 1(1), 1–15. https://repository.ung.ac.id/get/karyailmiah/4610/Teknik-Analisis-Data-Penelitian-Kuantitatif.pdf

Syam, N., Nurhannah, & Nurhalizah. (2022). JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Volume 1 Nomor 2 Juli Tahun 2022 Penerapan Model Pembelajaran Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V UPT SD Negeri 1 Otting Kabupaten Sidrap. 1, 121–134.

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check