Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Membaca Permulaan di Kelas 1 SD Negeri Sampangan 02

Penulis

  • Arief Syaiful Rachman Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Iin Purnamasari Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Sukamto Sukamto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Puput Sulistyowati Lestari SD Negeri Sampangan 02, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3028

Kata Kunci:

Beginning Reading, Inhibiting Factors, Reading Difficulty.

Abstrak

This study aims to find out what factors hinder students from having difficulty with beginning reading and solutions to overcome the problems of students with initial reading difficulties in grade 1B of SD Negeri Sampangan 02. The type of research used is descriptive qualitative research. Collecting data in this study is by observation method using guiding indicators to determine the difficulty of beginning reading, interviews, and documentation. The instrument used was a non-test instrument in the form of a questionnaire regarding initial reading difficulties. After the researcher received the data, the data was analyzed using the Milles and Huberman model. The results of this study show 1. the causative factors of early reading difficulties are lazy learning, lack of interest and motivation to learn, power, students get bored easily, lack of parental guidance and attention to education. 2. The solution for beginning reading difficulties is that the teacher provides additional hours for students learning to read beginning, paying special attention to students who have difficulty reading beginning, parental concern for their child's education, the teacher must be creative when guiding students learning to read beginning.

Biografi Penulis

Arief Syaiful Rachman, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa PGSD/PPG/Universitas PGRI Semarang

Iin Purnamasari, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/PPG/Universitas PGRI Semarang

Sukamto Sukamto, Universitas PGRI Semarang

Dosen PGSD/PPG/Universitas PGRI Semarang

Puput Sulistyowati Lestari, SD Negeri Sampangan 02

Guru SD Negeri Sampangan 02

Referensi

Aisyah, S., Yarmi, G., Sumantri, M. S., & Iasha, V. (2021). Kemampuan Membaca Permulaan Melalui Pendekatan Whole Language Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.

Aulia, M., Adnan, Yamin, M., & Kurniawati, R. (2019). Penggunaan Big Book Dalam Pembelajaran Membaca Permulaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(3), 963–969.

Chandra, C., Mayarnimar, M., & Habibi, M. (2018). Keterampilan Membaca Dan Menulis Permulaan Menggunakan Model Vark Untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 72–80. https://doi.org/10.24036/jippsd.v2i1.100050

Fauzi, F. (2018). Karakteristik Kesulitan Belajar Membaca Pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar. Perspektif Ilmu Pendidikan, 32(2), 95–105. https://doi.org/10.21009/pip.322.2

Gustiawati, R., Arief, D., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan dengan Menggunakan Cerita Fabel pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 355–360. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i2.339

Hasanudin, C., Puspita, L., Motivasi, P., & Keterampilan, D. (2017). PERMULAAN SISWA KELAS I MELALUI MEDIA APLIKASI PENDAHULUAN Membaca dapat dikatakan sebagai keterampilan yang berkaitan erat dengan berbagai aspek pengetahuan , baik itu pengetahuan tentang ilmu sosial , sains , budaya , dan sebagainya . Selain itu , memba. 3833, 1–13.

Kharisma, G. I., & Arvianto, F. (2019). Pengembangan aplikasi android berbentuk education games berbasis budaya lokal untuk keterampilan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 SD/MI. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 9(2), 203. https://doi.org/10.25273/pe.v9i2.5234

Kurniaman, O., & Noviana, E. (2016). Metode Membaca Sas (Struktural Analitik Sintetik) Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Di Kelas I Sdn 79 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 149. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v5i2.3705

Nahdi, K., & Yunitasari, D. (2019). Literasi Berbahasa Indonesia Usia Prasekolah: Ancangan Metode Dia Tampan dalam Membaca Permulaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 446. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.372

Novita Dian DwiLestari, Muslimin Ibrahim, Siti Maghfirotun Amin, & Suharmono Kasiyun. (2021). Analisis Faktor-Faktor yang Menghambat Belajar Membaca Permulaan Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2611–2616. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1278

Nurani, R. Z., Nugraha, F., & Mahendra, H. H. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1462–1470. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/907

Pratiwi, C. P. (2020). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 1. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.558

Siskawati, Y., & Ramadan, Z. H. (2022). Pengembangan Media Komik untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(2), 507–519. https://doi.org/10.37680/scaffolding.v4i2.1745

Udhiyanasari. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas II di SDN Manahan Surakarta. Plpb Ikip Pgri Jember, 3(1), 39–50.

Yuliana, R. (2017). Artikulasi Penyerta. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP UNTIRTA, 346.

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check