Pengembangan Instrumen Soal IPA SD Berbasis STEM Materi Pola Sebab Akibat Siswa Fase A

Penulis

  • Sukamto Sukamto Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Siti Patonah Universitas PGRI Semarang, Indonesia
  • Lia Fitriani Universitas PGRI Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3044

Kata Kunci:

Causal Patterns, Instrument Questions, Phase A, STEM-Based Science.

Abstrak

In a learning activity, it is necessary to have an initial assessment as a measuring tool in describing the initial conditions of students. The reality in the field is that teachers have not made STEM-based initial instruments to determine students' initial conditions, so it is necessary to develop initial instruments so that teachers can find out students' initial conditions so that the material provided is in accordance with students' needs. The purpose of this study was to develop initial instruments to determine the readiness of students in the learning activities of phase A students in science learning material on STEM-based causal patterns. The research method used is the R&D research method consisting of: 1) Analysis, 2) Design, 3) Development, 4) Implementation, 5) Evaluation. The results of the study can be concluded that the STEM-based STEM-based primary science instrument for phase A students is 0.73-0.84 (moderate to high) for the Aiken index.

Biografi Penulis

Sukamto Sukamto, Universitas PGRI Semarang

DosenĀ PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Siti Patonah, Universitas PGRI Semarang

DosenĀ PGSD/FIP/Universitas PGRI Semarang

Lia Fitriani, Universitas PGRI Semarang

Mahasiswa jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar di Universitas PGRI Semarang

Referensi

Abdul Zahir, R. N. (2022). Implementasi kurikulum merdeka jenjang SD Kabupaten Luwu Timur. jurnal Pusdig.

Agustina, R. (2022). Pengembangan instrumen assessment test berbasis stem untuk mengukur kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi interaksi makhluk hidup dengan lingkungan. IAIN Bengkulu.

Dewi, R. (2021). MEDIA DIGITAL DALAM MEMPERDAYAKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS ABAD 21 PADA PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Basicedu.

Diki Firmanzah, E. S. (2021). implementasi asesmen diagnostik dalam pembelajaran IPA pada masa pandemi covid 19 di SMP/MTs wilayah menganti gresik. ejournal unesa.

Fitriyah, I. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran PREZI Dengan Model ADDIE pada Mata Pelajaran Simulasi dan Komunikasi. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan.

Hasibuan, R. (2015). Pengaruh Metode Eksperimen Tema Gejala Alam Terhadap Kemampuan Kognitif Mengenal Sebab Akibat Pada Kelompok B di TK Labschool UNESA. ejournal UNESA.

Irmaita, E. (2018). pengembangan instrumen asesmen pengetahuan pada materi asam basa arrhenius. FKIP Unila.

lailusmi, h. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA FLASHCARD DALAM PEMBELAJARAN IPA DI KELAS V MIN 5 KOTA BANDA ACEH.

Nazalat Rohmatul Maula, L. F. (2020). pengembangan media pembelajaran kayaku (kayanya alam negeriku) berbasis STEM kelas IV Sekolah Dasar. ejournal undiksha.

Puu Melinia Pasetya, D. P. (2022). TERPIKIR STEM: Instrumen tes berpikir kritis IPA berorientasi pendekatan sistem. ejournal Undiksha.

Setiawan, H. R. (2021). PENGEMBANGAN MEDIA AJAR LUBANG HITAM MENGGUNAKAN MODEL PENGEMBANGAN ADDIE. Jurnal Kumparan Fisika.

Sugihatini, N. (2018). ADDIE sebagai model pengembangan media instruksional edukatif (mie) mata kuliah kurikulum dan pengajaran. universitas pendidikan ganesha.

Syadiah. (2018). ANALISIS RASCH UNTUK SOAL TES BERPIKIR KRITIS PADA PEMBELAJARAN STEM DI SEKOLAH DASAR. Jurnal Unipma.

Wahyuni, S. (2022). Asesmen Kurikulum Merdeka Belajar Di Sekolah Dasar. PROSIDING PENDIDIKAN DASAR.

Y, W. (2019). HOTS (high Order Thinking Skill) dan kaitannya dengan keterampilan generik sains dalam pembelajaran IPA SD. jurnal UMS.

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check