Penerapan Model Course Review Horay untuk Meningkatkan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas V

Penulis

  • Yulia Yulia Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Ritha Tuken Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Husnul khatimah Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3045

Kata Kunci:

Cooperative Learning Model, Course Review Horay, Learning Outcomes

Abstrak

This study aims to determine the application of the Course Review Horay type cooperative learning model to improve the learning process about types of businesses in grade V students of SD Negeri 35 Sangtempe Enrekang Regency, and to determine that the application of the Course Review Horay type cooperative learning model can improve learning outcomes about types of businesses in grade V students of SD Negeri 35 Sangtempe Enrekang Regency. The approach used is a qualitative approach and the type of research used is class action research. The subjects of this study were fifth grade students of SD Negeri 35 Santempe, Enrekang Regency in the 2022/2023 school year totaling 12 people, consisting of 9 male students and 3 female students. Data collection techniques used in this study were observation, tests, and documentation. The data analysis techniques used were data condensation, data presentation, and conclusion drawing. The research was conducted in two cycles. In cycle I the results of research on the learning process and learning outcomes were at sufficient qualifications. While in cycle II the results of this research on the learning process were in good qualifications with learning outcomes also in good qualifications.  

Biografi Penulis

Yulia Yulia, Universitas Negeri Makassar

PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Ritha Tuken, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Husnul khatimah, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Abduloh., Suntoko., Purbangkara, T., & Abikusna, A. (2022). Peningkatan dan Pengembangan Prestasi Belajar Peserta Didik. Uwais Inspirasi Indonesia.

Amalia, V., Tuken, R., & Halik, A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Course Review Horay untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar di Kabupaten Soppeng. Pinisi Journal of Education, 1(1), 43–59.

Arikunto, S., Suhardjono., & Supardi. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: 2015.

Arsani. N.W., Putra. D. B. K. N. S., Ardana. I. K. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Course Review Horay terhadap Hasil Belajar. International Halik, A., & Hakim, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Negeri 55 Parepare. Journal of Education, Language Teaching and Science.2(1), 27–34.

Eliyah, S., Isnani, I., & Utami, W. B. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Course Review Horay Berbantuan Power Point Terhadap Kepercayaan Diri Dan Prestasi Belajar. JES-MAT (Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika), 4(2), 131.

Faradita, M. N. (2021). Motivasi Belajar Melalui Model Pembelajaran Course Review Horay. Jakad Media Publishing.

Halik, A., & Hakim, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Grafis Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Negeri 55 Parepare. Journal of Education, Language Teaching and Science.2(1), 27–34.

Hasan, K., Nurul, M., & Ayu, L. (2020). “Penerapan Model Somatic, Auditory, Visualization, Dan Intellectually (Savi) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPS Siswa Kelas IV.” JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 4(2), 165-169.

Lapatta, J., Nuryanti, S., & Kendek, Y. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Penggunaan Model Course Review Horay Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD Inpres Sintuwu. Jurnal Kreatif Tadulako, 5(8), 194–207.

Marneli, D., & Anastasha, D. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 21 Sawah Tangah. Bada’a:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 151–164.

Parnawi. A. (2020). Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research). Deepublish Publisher.

Purba, P.B., Arin. T. M.J., Sony. K., Irwan. L.H., Joni. W. S., Arsen. N. P., Ika. Y., & Masrul. (2021). Penelitian Tindakan Kelas. Yayasan Kita Menulis.

Tuken, R., Ilmi, N., & Rahmat, A. R. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Preview, Question, Read, Reflect, Recite and Review (PQ4R) Terhadap Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 404.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 57 tahun 2021 tentang Standar Pendidikan Nasional

Yulia, Israwaty, I., & Ramadani, S. (2022). JUARA SD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar Volume 1 Nomor 2 Juli Tahun 2022 Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. 1, 86–92.

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check