Penerapan Model Pembelajaran TTW Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 151 Bunne
DOI:
https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3060Kata Kunci:
Learning Outcomes, TTW Learning Model, Writing Paragraphs.Abstrak
The problem this research is the low writing learning outcomes of class V students. This research aims to determine the application of the TTW learning model to determine the increase in paragraph writing learning outcomes in class V at SDN 151 Bunne. The approach used in this research is a qualitative approach with a type of classroom action research to improve the quality of the learning process in the classroom. The learning results the first cycle of teacher and student are in the sufficient category (C) while student learning are in the poor category (K). The learning results cycle II of teacher and student are the sufficient category (C) while student learning are in the sufficient category (C). The learning results cycle III of teacher and student are the good category (B) while student learning are in the sufficient category (C). The learning results cycle IV of teacher and student are in the good category (B) while the student learning are in the sufficient category (B). The conclusion of the research is that by implementing the TTW type cooperative learning model, it can improve the paragraph writing learning outcomes of Class V Students at SDN 151 Bunne, Soppeng Regency.
Referensi
Azmi, S.R.M. (2021). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Purwokerto: Zahira Media Publisher
Erniati, L & Rachim. N. (2022). Penerapan Strategi Think Talk Write (TTW) dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 30 Makassar. Jurnal Edukasi Nonformal. 2, 2715-2634
Hakim, A. Israwaty, I & Rustam, D.W. (2021). Penggunaan Media Video Pembelajaran pada Tema 2 tentang Kewajiban, Hak dan Tanggung Jawab untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V UPT SD Negeri 228 Pinrang. Jurnal Publikasi Pendidikan. 1(4), 140-152
Halik, A. Ilmi, N & Lestari, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Pair Check untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Paragraf Pada Siswa Kelas V UPT SD Negeri 9 Benteng Kecamatan Baranti. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pembelajarannya. 1, 156-164
Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Sumatera Utara: Wal Ashri Publishing
Hasan, K. Israwaty, I & Melindah, S. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif PJBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Kabupaten Mamasa. Nurbin Smart Journal. 2(3), 182-188
Husamah. Restian, A. & Widodo,R. (2019). Pengantar Pendidikan. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang
Israwaty, I. Muslimin & Fitriana. (2022). Penerapan Model Children Learning In Science Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kabupaten Sidenreng Rappang. Nurbin Smart Journal. 1(4), 110-121
Mapaccin, N. S. D, Halik. A & Yulia. (2022). Penerapan Think Talk Write (TTW) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Menulis Paragraf Deskriptif Siswa Kelas V. Nurbin Smart Journal. 2, 89-98
Nana. (2019). Model Pembelajaran Predict, Observe, Explanation, Elaboration, Write, Dan Evaluation (Poe2we). Jawa Tengah: Penerbit Lakeisha
Nasrulloh, M. F & Umardiyah, F. (2020). Efektivitas Strategi Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Pada Pembelajaran Matematika. Jawa Timur: LPPM Universitas KH.A.Wahab Hasbullah
Peraturan Pemerintah No. 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan
Shoimin, A. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ Media
Sukirman. (2020). Tes Kemampuan Keterampilan Menulis dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah. Jurnal Konsepsi. 9, 72
Sultan, M.A. Yulia & Kadir, N. M. A. A. (2022). Hasil Belajar dengan Model Pembelajaran Kooperatife Tipe Talking Stick Berbantuan Media Question Box. Jurnal Pendidikan Tambusai. 6, 9511-9514