Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa di Desa Laringgi Kabupaten Soppeng

Penulis

  • Ritha Tuken Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Natriani Syam Universitas Negeri Makassar, Indonesia
  • Siskariani Siskariani Universitas Negeri Makassar, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31100/dikdas.v6i3.3062

Kata Kunci:

Basic Education, Learning Outcomes, Parent.

Abstrak

The purpose of this study was to describe the role of parents and student learning outcomes as well as the influence of the role of parents on the learning outcomes of 4th grade elementary school students in Laringgi Village, Soppeng Regency. The independent variable in this study is the role of parents, while the dependent variable is learning outcomes. The study population was all 4th grade elementary school students in the village of Laringgi, Soppeng Regency, totaling 34 people, and 34 people became samples using the total sampling technique. Research data was obtained by distributing questionnaires on the role of parents and learning outcomes data obtained through class teachers. The analysis technique uses simple linear regression and significance test. Based on the results of the descriptive analysis it is known that the role of parents is classified as good with a percentage of 52.9%, and student learning outcomes are classified as good with a percentage of 47.1%. From the results of inferential analysis, the sig. 0.000 <0.05 or H0 is rejected and H1 is accepted which means the role of parents has a positive and significant effect on student learning outcomes.

Biografi Penulis

Ritha Tuken, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Natriani Syam, Universitas Negeri Makassar

Dosen PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Siskariani Siskariani, Universitas Negeri Makassar

Mahasiswa PGSD/FIP/Universitas Negeri Makassar

Referensi

Alam, F. A. (2020). Pengaruh Tingkat Pendidikan Dan Perhatian Orang Tua Terhadap Kedisiplinan Belajar Siswa Di Smp Negeri 3 Barru. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 1–11.

Azizah, & Istiqamah, N. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Glasser, 5(2), 83.

Cahyati, N & Kusumah, R. (2020). Peran Orang Tua dalam Menerapkan Pembelajaran di Rumah Saat Pandemi Covid 19. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 04(1), 152-159.

Damanik, B. F. (2019). Pengaruh Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Motivasi Belajar. Publikasi Pendidikan, 9(1), 46-52.

Faruq, I. A. F. (2017). Peranan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Belajar Anak Kelas IV di I Miftahul Huda Ds. Kebonsari Kec. Candi Kab. Sidoarjo. Journal of Chemical Information and Modeling, 8(9), 1–58.

Hayati, A. N. (2016). Pengaruh Kebiasaan Belajar dan Perhatian Orang Tua terhadap Hasil Belajar Kognitif Matematika. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1224–1232.

Karmila. (2016). Pengaruh Motivasi Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V SDN Pulau Kodingareng Ujung Tanah Kota Makassar. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Lubis, A. B. (2014). Pengaruh Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Smkn 2 Padangsidimpuan. 22–45.

Mahaji Putri, R., & Widiani, E. (2018). Hubungan Peran Orang Tua dengan Hasil Belajar Anak di SDN Tunggulwulung 3 Malang. Nursing News, 3(3), 695–702.

Miranti, I., & Dwiastuty, N. (2017). Peran Serta Orang Tua Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa. Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 119–124.

Nashruddin, & Roslina. (2019). Pemberian tugas terstruktur untuk meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas xi smk. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–13.

Ningrum, L. K. (2019). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Anak di Kelurahan Margorejo 25 Polos Kecamatan Metro Selatan. Skripsi, Program Strata Satu, Institut Agama Islam Negeri Lampung.

Nurhuda, H. (2022). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor-Faktor Dan Solusi Yang Ditawarkan. Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Dasar, 5(2), 129.

Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan dan Unsur-Unsur Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Widia Ningsih, P., & Dafit, F. (2021). Peran Orang Tua Terhadap Keberhasilan Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3), 508–514.

Yulianingsih, W., Suhanadji, S., Nugroho, R., & Mustakim, M. (2020). Keterlibatan Orangtua dalam Pendampingan Belajar Anak selama Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1138–1150.

Diterbitkan

2023-10-02

Terbitan

Bagian

Articles

Citation Check